utombortom utombortom

38 posts   123 followers   220 followings

Ett konto om att inte alltid ta sig så långt bort, men ändå alltid längta ut. 🌲🌲🌳🔥🌳🌲🌲 #storstadsnärafriluftsliv #kvinnligaäventyrare

Jobbar mina sista dagar i Tyresta nationalpark under oktober. Det börjar kännas lite vemodigt att lämna en arbetsplats som betyder så mycket för en. Men skogen finns ju kvar, Stockholm finns ju kvar, allt finns ju - bara lite längre bort. Snart blir allt nytt ett tag och det skall ju ändå bli så förbannat spännande, trots vemodet, att flytta bortåt. Utåt. Göra nytt, prova annat. För allt finns ju ändå kvar.

Snart är den hemma och hel igen - min bästa äventyrskompis! Yä! .
#åhoj #kawasaki

Var är bästa platsen att se säsongsavslutningen av Alone? I ett tält vid en sjö med smattrande regn och susande vindar utanför, om ni frågar mig. Inte lika gött när regnet VÄGRAR GE UPP även dagen efter. Grattis naturn', mindre grattis till min hals.

I övrigt är mysbelysning i tältet ett jävla måste för er som inte upptäckt tjusningen än. Titta bara.
#storstadsnärafriluftsliv #nationalpark #alonehistorychannel

Jag och min bästa Linn drog till skogs i två dygn. Lagade stört fet mat på hemodlade grönsaker, misslyckades med kaffekokningen, blev regnade på, blev torkade av solen, sa tjena tjena till skogsvaktarna, träffade ett gäng sköna tonåringar vid ett vindskydd och trampade genom spänger. Fast mest njöt vi av att komma bort, ut och iväg tillsammans. Få lite jäkla utrymme och space att andas, vara skitig och lite lite mer fri än annars.
#friluftsliv #storstadsnärafriluftsliv #nationalpark

Just nu är det mycket som pågår i mitt liv. Bitar flyttas om och byts ut, och det hela verkar resultera i att det här kontot framöver upphör att handla om #storstadsnärafriluftsliv. Mitt i all förändring försöker jag hitta tid för mig själv att landa, så trots ny mobilkamera är det kanske lite skralt med uppdateringarna här just nu. Lovar dock storartade äventyr framöver. /E

Fotot togs av @boelengkvist

Bjur på morgonfrisyr efter min första natt i en hammock. Herreherregud hörrni vad fett det är att sova i luften. Tips på bra lätviktsvarianter?

Hemma i ett Sverige som hotar att brinna upp behövs inga ylletröjor. Just nu hade jag gärna bytt värmebölja mot Isländskt hällregn. Och hästarna fattas mig varje dag.

#island #skalakot #heavykniferiders #hesturfestur2018 #islandshästar

Det är svårt att beskriva känslan av det jag håller på med just nu. Jag har i alla fall aldrig gjort något som ens liknar det. Vi driver kring 25 islandshästar genom dalar täckta i vulkanisk aska, förbi glaciärer och genom floder (den sista fick vi skjuts genom men den tar vi revanch på idag). Tempot är högt och alla muskler skriker, men hästarna är såna kämpar att man bara kör på ändå. Och hästarna - de är helt magiska. Tappra, godhjärtade, tokiga och så jäkla starka. Jag har den största respekt för dem, och är så glad att det finns hästar som får ha det här livet. Springa med flocken, mil efter mil. Dricka ur floder och sova under himlen. Vi människor ligger nu ihopkrupna i stugor i Thorsmörk nationalpark och hästarna springer fritt som de vill i dalen. Eter frukost skall vi fånga in dem och fortsätta leva cowboylivet i två dagar till. Jag vill aldrig härifrån. #island #iceland #icelantichorses

Idag har vi spenderat ca fem timmar på hästryggen, klättrat 800 möh till en glaciär och sett förbannat balla ut framför den oslagbara backdrop som är Island. Den här ön är så otroligt jäkla ball att det nästan är omöjligt att illustrera på bild. #hesturfestur218 #heavykniferiders #skalakot #iceland #horsebackriding #icelantichorses

Feber igår och säkert feber imorgon, men det får det vara värt. Tog bussen ut ur Reykjavik till Hveragerdi och vandrade i dalgångar tänkta av vulkanisk aska, omgiven av bubblande varma källor. Jag kommer ha Bröderna Lejonhjärtasoundtracket på hjärnan resten av resan. Kolla liksom. #karmanjaka

Allt blir inte alltid som man tänkt sig.
Jag skulle kunna skriva en bitter post om att jag spenderat mer pengar än jag någonsin lagt på något på min drömresa, men att jag istället för att uppleva den ligger och kostar ännu mera pengar på ett hostel i en ny stad jag inte ens sett skymten av än. Men det tänker jag inte göra. Istället tänker jag lugnt konstatera att allt inte alltid blir som man tänkt sig och att det är en viktig faktor att lära sig hantera såväl i vardagen som på äventyr. Igår tog jag ett klokt men tungt beslut att lägga in mig själv på hostel strax efter landning, medan mina vänner åker vidare norrut på vad som säkert kommer vara en oförglömlig roadtrip. Det är sorgligt, men att ta hand om sig själv måste vara viktigast. Jag kurerar mig, tittar på serier och skämmer bort mig med några sippar god whiskey samt hoppas på att vara frisk nog att ta mig an den här ön snart. Skicka krya tankar.
#heavykniferiders #hesturfestur2018 #töltordie #äventyr #island #mackmyra

Midsommardagen i år bjöd otraditionsenligt inte på bakfyllekoma utan spenderades istället glidande i kajak med familjen. Bildsköna var vi inte, men vad gör det. 🖒🖒🖒 #kajak #dagenefter #skärgård