[PR] Gain and Get More Likes and Followers on Instagram.

usrahsantai usrahsantai

480 posts   178224 followers   96 followings

Legasi Usrah Santai (US)  "Dakwah Biar Santai, Asal Sampai" #usrahsantai legasiusrahsantai@gmail.com Twitter : @LegasiUS Telegram Channel :👇🏼👇🏼

http://t.me/legasiusrahsantai

Zikir ialah mengingati Allah dengan hati dan menyebut-Nya dengan lisan.
Zikir merupakan santapan hati yang jika tidak mendapatnya, maka badan menjadi seperti kubur dan mati.
-
Zikir juga merupakan ubat yang menyembuhkan penyakit. Jika tidak mendapatkannya, maka hati mereka akan mengerut.
Dengan zikir, musibah yang menimpa terasa remeh.
-
Zikir mengajak hati yang dilanda kepiluan untuk tersenyum dan menghantar kepadaNya.
Dalam setiap anggota badan, ada ubudiyah yang dilakukan secara berkala. Zikir merupakan ubudiyah hati dan lisan yang tidak mengenal batas waktu.
Mereka diperintahkan untuk mengingati sembahan dan kekasihnya dalam keadaan bagaimanapun. Ketika berdiri, duduk, dan terlentang.
-
Zikir pembersih, pengasah dan ubat bagi hati yang sakit. Orang yang tenggelam dalam zikirnya, maka cinta dan kerinduan semakin subur terhadapNya.
Jika ada kesinambungan antara hati dan lisan, pelakunya akan lupa terhadap segala sesuatu.
Sebagai ganti Allah akan menjaganya daripada segala sesuatu.
-
Dengan zikir, pendengaran menjadi terbuka, lisan tidak kelu dan kegelapan akan tersingkir daripada pandangan.
Dengan zikir, Allah menghiasi pandangan orang yang memandang dengan cahaya. Walaupun mata yang buta, telinga tuli, dan tangan kudung.
-
Di dalam Al-Quran disebut 10 aspek hubungannya dgn zikir.
1. Perintah zikir secara terbatas & tidak terbatas. (33:41-44. 7:204)
2. Larangan terhadap sebaliknya, iaitu lupa dan lalai. (QS 7:204. 59:19)
3. Keberuntungan yang bergantung kepada banyaknya zikir dan berlanjutannya (QS 8:45)
4. Pujian terhadap para pelakunya dan pengkhabaran tentang syurga dan keampunan yang dijanjikan Allah bagi mereka (QS 33:35)
5. Pengkhabaran tentang kerugian mengabaikan zikir dan sibuk dengan selainnya. (QS 63:9)
-
Semoga bermanfaat untuk kita semua..
Rujukan : Madariju as-Salikin Manazilu Iyyaka Na'budu wa Iyyaka Nasta'inu, juz 1, t.t: 440-444.

#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Assalamualaikum wbt.

MEMOHON BANTUAN DANA UNTUK PEMBEDAHAN BAYI

Merujuk kepada perkara di atas, saya ingin memohon dana bagi menampung kos pembedahan bayi sahabat saya.

Nama baby : Raihan Sumayyah binti Mohd Rafshamjani

Nama Penyakit : Congenital Cataract (dekat lense mata ada bentuk seakan huruf y)

Umur : 3 bulan

Saranan doktor bayi ini perlu dibedah segera jika tidak akan mengganggu penglihatannya dan boleh menyebabkan buta.

Mereka dimaklumkan perlu menyediakan sekurang-kurangnya RM3 Ribu. Tarikh dan jumlah pembedahan yang sebenar akan diberitahu selepas 8 Januari 2018.

Sebarang bantuan kewangan boleh disalurkan ke :
No akaun : 155108788153 | MAYBANK
Nama : Norhaniza Hashim
No phone : 017-653 6624

Terima kasih kepada pihak yang sudi membantu.

#usrahsantai

Ingatlah sebelum terlena,
Dosa yang makin bertambah.
Sempatkah untuk berubah,
Sebelum roh kembali ke sana.
Takutlah pada Allah,
Seganlah dengan Rasulullah.
Moga taubat sempat dilaksana,
Sebelum kiamat datang menerpa.
.
۩ اللهم صل على سيدنا محمد ۩

#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Kenapa kita berdoa?
Berdoa dan memohon kepada Allah SWT tu ibadah. Kerendahan diri kita, pergantungan kita kepada Allah SWT.
..
Kita bergantung harap pada Allah.
Dan pergantungan itu bukan semata mata selepas kita berusaha. Bahkan sebelum berusaha juga kita sewajarnya memohon doa, petunjuk, kelancaran dari Allah.
..
Jadi sebelum nak menegur sesiapa pun terlebih dulu kita yang kena doa untuk diri kita. Biar niat kita lillahitaala bukan asbab cemburu atau sebagainya. Kita doa untuk kelancaran apa-apa yang kita nak buat. Kita doa untuk dilembutkan hati dia apabila kita nasihat.
..
Sebab tegur bukan sekadar bicara. Kena ada usaha dari kita jugak 😊
..
Doa menjadi kunci pertolongan Allah untuk melakukan perubahan iaitu berdoa dan berusaha.
Kita merayu, memohon, mengadu dan meluahkan segala-galanya pada Allah, kata-kata kita semasa tu macam kita membentangkan masalah di hadapanNya.
..
Hanya dengan mengingati dan berharap dengan Allah sahajalah hati akan menjadi tenang sekaligus dapat mengubat hati dan fikiran kita dari sifat-sifat mazmumah yang menjadi punca kepada penyakit hati.
..
Cuma kadang terfikir diri ni belum baik nak tegur orang sekeliling. Tapi kalau nak tunggu diri baik baru nak tegur, nak tunggu seruan kebaikan daripada seseorang yang bersih daripada dosa dan layak menasihati manusia, maka sudah tentu tak ada seorang pun dimuka bumi ini yang layak memberi nasihat setelah Rasulullah SAW yang tercinta.
..
Ada dikatakan oleh seorang penyair;

إذا لم يعظ في الناس من هو مذنب
فمن يعظ العاصين بعد محمد

Apabila seorang pendosa itu tidak menasihati manusia, maka siapakah yang akan menasihati orang-orang yang berdosa setelah Nabi Muhammad kita.
..
Sama-sama kita ambil ibrah.

#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Kaum Tsamud, BINASA
Kaum Midyan, BINASA
Kaum Iram, BINASA
Kaum Firaun, BINASA.

Tapi kenapa tidak Allah Binasakan kaum Israel ini ??

#alqudscapitalofpalestine
#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Nabi Nuh belum tahu banjir akan datang ketika membuat kapal dan ditertawai kaumnya.
Nabi Ibrahim belum tahu akan tersedia kibasy (kambing) ketika pisau nyaris menyembelih buah hatinya (Nabi Ismail).
..
Nabi Musa belum tahu laut terbelah saat diperintah memukulkan tongkatnya.
Hajar belum tahu Mekah akan menjadi tempat yang penting dan penuh berkat saat beliau dan anak kecilnya ditinggalkan di bumi tandus itu.
Yang mereka tahu adalah bahwa mereka harus patuh pada perintah Allah dan tanpa berhenti berharap yang terbaik.
..
Ternyata di sebalik ketidaktahuan kita, Allah telah menyiapkan kejutan! Jangan sekali berputus asa dan berpatah harap.
Seringkali Allah berkehendak di detik-detik terakhir dalam pengharapan dan ketaatan hamba-hamba-NYA.
..
Jangan kita berkecil hati saat sepertinya belum ada jawapan doa. Kerana kadang Allah mencintai kita dengan cara-cara yang kita tidak duga dan kita tidak suka.
Allah memberi apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita inginkan.
..
Lakukan bahagianmu dan biarkan Allah mengerjakan bahagianNya.

#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Bagaimana seseorang mampu untuk harungi malam yang gelap tanpa cahaya? Dia akan tersesat.
-
Maka telah hadir para ulama untuk menyampaikan cahaya pelita tu pada kita, kita sombong tak nak ambil, katanya tunggu org lain yang bimbing, ibaratnya kita menolak pelawaan daripada seorang utusan Allah dan memilih untuk berjalan sendiri dalam gelap.
-
Asbabnya ulama begitu juga yang menyampaikan ilmu daripada para ulama seperti ustaz dan ustazah, mereka telah hadir sebagai penyampai cahaya pelita tu. Jadi para muslimat khususnya apabila ada peluang, apabila ada majlis ilmu, kelas fardhu ain, terimalah cahaya pelita itu.
-
Tapi kalau nak tunggu suami jugak, takut-takut sesat la dalam gelap tu. Yakin Tuhan aturkan suami yang boleh bimbing kat awak ? Again my dear, yakin Tuhan aturkan suami soleh, alim, warak bak si abid untuk di sisi kita?
-
That's why teruslah mencari ilmu wahai wanitaku. Kerana ilmu itu akan 'lindungkan' tubuh kalian daripada azab api Allah kelak, Nauzubillah.
-
#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

‎بِسْـــــمِ اٌللَّهِ اٌلرَّحْمَنِ اٌلرَّحِيْـــــم
-
Kelas Mengaji Al-Quran, Dewasa dan Kanak-Kanak, 2 Kali Seminggu PERCUMA.
-
Hari: Setiap Isnin dan Selasa.
Masa: 4.30 petang - 6.30 petang
Tempat: Masjid Maahad Tahfiz Safa Marwah, Lot 4540 Kg. Telok, Jelam Durian Tawar.
-
Pembimbing: Ustaz Muhammad Asyraf Ishak Al-Hafiz (Bakal Mudir Maahad Tahfiz Safa Marwah/Guru Al-Quran Masjid Jamek Bandar Triang).
-
Sila hubungi guru pembimbing untuk mengatur jadual mengaji anda.
-
اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد
-
#UsrahSantai
#BiarSantaiAsalSampai

Jangan gusar dengan bau badan jika tidak memakai perfume yang terlalu mahal(tidak salah jika berkemampuan), risau orang sekeliling terhidu bau badan atau baju kurang wangi (padahal orang tu dah pening dengan bau perfume yang baunya sangat kuat dipakai).
-
Tidak salah untuk memakai wangian, tapi janganlah sampai melampau sehingga menjadi fitnah kepada diri sendiri dan terlalu semerbak baunya. Cukuplah sekadar untuk diri sendiri dan yang berdekatan senang dengan diri kita.
-
Admin rasa banyak lagi cara untuk hilangkan masalah bau kurang menyenangkan. Dan dengan sentiasa menjaga kebersihan diri, basuh baju letak softener, pakai minyak attar. Itupun sudah banyak membantu sebenarnya.
-
InsyaaAllah diri terjaga, redha Allah paling utama. 🌼
-
p/s: admin tak cakap jangan tak pakai apa-apa wangian tau. Mempunyai bau yang menyenangkan kan juga sunnah ?
Insyaa Allah.

#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Lately banyak dah majlis ilmu yang ada kat Malaysia ni alhamdulillah. Merata-rata ada anjurkan majlis ilmu. Yang mana ada peluang rebut la, p merasa syoknya duduk dalam majlis ilmu.
-
Allah menilai setiap perbuatan kita dengan niat kita, maka yang hadir di majlis ilmu, jika mahukan penilaian yang baik, maka elokkan lah niat kita hadir.
-
Niat kita hadir bukan untuk membazir masa, bukan untuk pakai lawa-lawa cari jodoh, bukan sekadar untuk dapat peluang bertemu selebriti, bukan untuk orang lain puji kita "ehhh bagusnya dia ni pi majlis ilmu", bukan untuk mendapat pandangan orang lain, hanya satu sahaja tujuan kita
-
“Ilahi anta maqsudi, wa ridhaka mathlubi.”
-
“Ya Allah, Engkau lah maksudku, dan keredhaan Kau matlamat hidup ku.”
-
kita hadir untuk dapat redha Allah... Maka siapa yang hadir dengan niat ini, maka Allah akan redha kepadanya. Namun sayangnya siapa yang hadir dengan niat lain, hanya akan membuang masa.
-
Maka mari kita bersyukur kepada Allah atas nikmat yang besar ini, dan kita sama-sama betulkan niat kita untuk menimba ilmu.
-
Kita kalau pi restoran, katakan pi restoran western, kita order chicken chop, kita akan disediakan lapik meja, sesetengah tempat ada lapik pakaian, disediakan pisau dan garfu, bila makan pula kita potong sikit-sikit chicken chop tu, kita tak angkat sekeping tu dan makan terus, ini adalah kerana adab dan akhlak, betul tak?
-
Kalau makan chicken chop pun kita ada adab dan akhlak, inikan kita hadir untuk ilmu, makanan rohani kita, pastinya ada adab, asbabnya ilmu itu lebih mahal daripada sekeping chicken chop.
-
Maka sepanjang perjalanan kita untuk menadah ilmu, jagalah adab-adab kita dalam menimba ilmu.
-
Jangan kerap sangat tengok handphone, duduk dalam keadaan yang sopan, yang lelaki jangan tunjuk kaki pada guru, kalau ada ridak tutup bahagian kaki yang terbuka, jangan bersembang, dan dengarlah dengan baik, asbabnya mendengar itu adalah satu dakwah juga.
-
Moga-moga kita balik dari majlis ilmu dengan sesuatu yang menambahkan tahap iman kita bukan setakat seronok-seronok dan terus terleka. Insyaa-Allah
-
Tag Sahabat & Teman Kita Agar Menjadi Refleksi dan Ingatan Bersama. Semoga Bermanfaat.
#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

• • •
Jerusalem is caling us..
Jerusalem you are our only hope..
Jerusalem will return to our nation..
We will purify your virgin ground..
And we will run up on you our flags..
😖
• • •
#alqudscapitalofpalestine
#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Optimislah, kerana sesungguhnya Allah bersamamu, para Malaikat memohonkan ampunan untukmu dan syurga telah menunggumu. 🌹

#usrahsantai
#BiarSantaiAsalSampai

Most Popular Instagram Hashtags