usrahsantai usrahsantai

1271 posts   171032 followers   89 followings

Legasi Usrah Santai (US)  "Dakwah biar santai, Asal sampai" #usrahsantai 20112014 legasiusrahsantai@gmail.com t.me/legasiusrahsantai

https://youtu.be/lZsl403Bp9g

"Hasad Dengki" - Orang yang hasad ini sebenarnya mereka tidak berpuas hati dengan pengagihan rezeki dan nikmat dari Allah SWT. Dia sebenarnya tidak yakin dengan keadilan Allah SWT. Sekaligus dia menjadi orang yang benci kepada nikmat Allah SWT.

Orang yang hasad dengki dengan nikmat yang diperolehi oleh orang lain sebenarnya dia bermusuh dengan nikmat Allah SWT. Dan yang lebih parah dari itu lagi, bahawa nikmat yang diberikan kepada orang lain, dia protes kepada keadilan, perbuatan Allah SWT dan membantah kepada keadilan, pengagihan, pembahagian rezeki Allah SWT kepada orang lain.

Hati yang sentiasa protes, sentiasa membantah nikmat dari Allah SWT, lama kelamaan nauzubillahi min zaliq, dia akan tersungkur dalam kekufuran kerana dikhuatiri dia akan berkata, "Sudah! Aku tidak percaya kepada pembahagian rezeki Allah SWT lagi" .

Allah SWT kurniakan rezeki kepada orang lain untuk melihat sama ada kita redha atau tidak. Dan Allah swt mengurniakan rezeki kepada kita untuk menguji kita sama ada kita syukur pada nikmat itu atau pun tidak.

Dalam satu hadis Qudsi, "Barangsiapa yang tidak redha dengan ketentuanKu, barangsiapa yang tidak berpuas hati dan gembira dengan pengagihanKu dan takdirKu, dan orang yang tidak bersabar akan bala yang Aku timpakan, maka kamu carilah Tuhan selain daripada Aku" .

Sifat hasad ini seperti penyakit. Orang yang mempunyai sakit mata kadang kadang sampai tidak boleh buka matanya walaupun dia berada di depan tempat atau pemandangan yang cantik, yang indah, tetapi kerana sakit matanya dia tidak dapat menikmati, menghargai itu semua.

Begitulah orang yang hasad dengki bersarang di hatinya, dia tidak dapat menghargai nikmat yang ada pada orang lain. Dia tidak dapat nampak nikmat ini adalah nikmat Allah SWT. Dia tidak nampak nikmat ini adalah keindahan nikmat Allah SWT.

Guru Mulia Ustaz Iqbal Zain Al Jauhari

Macam mana nak bahagia di alam akhirat?

Jadilah usahawan akhirat.
Kelak nanti di alam barzakh, yang dijawab bukanlah mulut kita tetapi pahala-pahala amalan kita (saham akhirat) sewaktu Malaikat Nangkir bertanya, "Ma Rabbuka?!" .

Barangsiapa dalam kubur selamat, maka alam alam selepasnya akan dipermudahkan. Barangsiapa boleh menjawab semua soalan Malaikat Mungkar & Nangkir, "Tidurlah kamu sebagaimana tidurnya pengantin" .

Sabda Nabi;
"Barangsiapa sengaja meninggalkan 1 solat Asar, nabi bersumpah akan terhapuslah semua pahala pahala amalan amalannya."
Kita memang sentiasa lemah dan mudah futur bila kurangnya tarbiah dalam diri sehingga lupa "backpack" untuk dibawa di akhirat nanti.
Jadi isilah hati dengan tarbiah, penuhkan fikiran dengan ilmu dan tenangkan jiwa dengan kalamullah.

Seterusnya kawal lah harta mu dengan kebaikan
Ubatiย lah penyakitmu dengan sedekah jariah
Kerana gerbang syurga dah lama berkelipan menantimu..

Tidak salah tatkala mula jatuh cinta kerana perasaan itu fitrah anugerah Ilahi.
Tumbuh dalam diri setiap manusia yang kita tidak pernah sangka ia datang dengan sendirinya.

Cuma
Seperti apa dan bagaimana; Kita mengemudikan perasaan yang namanya cinta itu.
Dengan jalan iman atau nafsu semata.

Bila kita rasa hati tak tersengaja โ€˜tersangkutโ€™ pada sesiapa.
Jangan mudah kata ianya cinta.
Jangan terlalu melayan dengan asyiknya perasaan yang tak di undang, sebab

Sebab
Ianya akan memberi kesan
Kepada hati hati kita

Mungkin
Terlalu memandang paras wajahnya. Mungkin saja terkesima dengan gayanya. Terpesona dengan tutur katanya atau yang di dengar indah di telinga.

Istighfar
Ya. Itu ubat yang mujarab.
Taubatlah sebaik baiknya.
Singkirkan perasaan bukan bukan.

Doa
Ya. jalan terakhir bila mana kita rindu.
Doa luah pada pemilik hatinya.
iaitu Allah SWT.
Bukan luah pada dia.

Jatuh cinta itu penyakit
Pernikahan sebagai ubatnya .
.
๐Ÿ“ท @a.arifshukeri

Akhirnya yang dinanti nantikan semua.
Usrah Santai Tour kembali!
TOUR KEDAH 8.0

Kelainan dibawa kali ini daripada tour tour sebelum ni adalah kami khusus buat muslimah sahaja Perkongsian Ilmu Fiqh di dalam Bilik Dewan Masjid.

Tarikh: 29 July 2017, Sabtu
Masa:
Sesi 1 : 10.00am - 12.00pm
Break time: 12.00pm - 2.00pm
Sesi 2 : 2.00pm - 4.00pm

Penceramah jemputan: Dai' Hidayu
Tajuk ceramah: Diskusi Hawa Usrah Santai; Ilmu Fiqh (Taharah) .

Yuran: RM20/person
Makanan disediakan
Limited seat only for 50 muslimah sahaja.

Tempat:
Masjid Al-Hasanah Kariah Ampang Jajar
469, Jalan Putih 1/1, Taman Rakyat Mergong, 05150 Alor Setar, Kedah .
(Masjid besi depan Taman Rakyat) .

Tentatif Program
9.00am : Pendaftaran peserta
9.45am : Ketibaan penceramah
10.00am - 12.00pm : Ceramah sesi 1
12.00pm - 2.00pm : Makan tengahari/ rehat/ solat zohor berjemaah dengan para jemaah masjid
2.00pm - 4.00pm : Ceramah sesi 2
4.00pm - 4.30 pm : Sesi bergambar bersama ahli US dan penceramah
4.30pm - 5.00 pm : Solat Asar berjemaah dengan jemaah masjid
5.15pm : Teatime
5.30 pm : Bersurai

Pemberitahuan: Hanya peserta yang mendaftar dapat menyertai kedua dua sesi. Tiada pendaftaran walk-in bagi sesi ke 2.

Yuran pendaftaran sebanyak RM20.
buat 50 orang terawal sahaja.
Boleh hubungi Ukhti Saadah untuk penyertaan: 0135005884.

Kami mencari sponsor doorgift. dan kami in return akan review sponsorship di instagram kami.
atau sumbangan ikhlas dakwah untuk mudahkan urusan event kami di akaun

Maybank
162021655426

Jom ramai ramai bersama menimba ilmu bersama sahabat sahabat yang kita sayang. Tag sahabat anda!

Save the date.
29 Julai 2017, Alor Setar Kedah.

#usrahsantai
#usrahsantaitour

Sifat Yang Dicintai Allah: Tidak Mudah Marah dan Malu .
.
ุญูŽุฏู‘ูŽุซูŽู†ูŽุง ูŠููˆู†ูุณู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฒูŽุนูŽู…ูŽ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ุฑู‘ูŽุญู’ู…ูŽู†ู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจููŠ ุจูŽูƒู’ุฑูŽุฉูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุดูŽุฌู‘ู ุจู’ู†ู ุนูŽุตูŽุฑู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ููŠ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุฅูู†ู‘ูŽ ูููŠูƒูŽ ุฎูู„ู‘ูŽุชูŽูŠู’ู†ู ูŠูุญูุจู‘ูู‡ูู…ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฒู‘ูŽ ูˆูŽุฌูŽู„ู‘ูŽ ู‚ูู„ู’ุชู ู…ูŽุง ู‡ูู…ูŽุง ู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู’ุญูู„ู’ู…ู ูˆูŽุงู„ู’ุญูŽูŠูŽุงุกู ู‚ูู„ู’ุชู ุฃูŽู‚ูŽุฏููŠู…ู‹ุง ูƒูŽุงู†ูŽ ูููŠู‘ูŽ ุฃูŽู…ู’ ุญูŽุฏููŠุซู‹ุง ู‚ูŽุงู„ูŽ ุจูŽู„ู’ ู‚ูŽุฏููŠู…ู‹ุง ู‚ูู„ู’ุชู ุงู„ู’ุญูŽู…ู’ุฏู ู„ูู„ู‘ูŽู‡ู ุงู„ู‘ูŽุฐููŠ ุฌูŽุจูŽู„ูŽู†ููŠ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฎูู„ู‘ูŽุชูŽูŠู’ู†ู ูŠูุญูุจู‘ูู‡ูู…ูŽุง .
.
Telah menceritakan kepada kami Yunus ia berkata, Abdurrahman bin Ubay berkata, Asyajj bin Ashr berkata, "Rasulullah SAW bersabda kepadaku: "Sesungguhnya pada dirimu terdapat dua sifat yang keduanya dicintai oleh Allah ๏ทป. Aku bertanya, "Sifat apakah itu?" Baginda menjawab, "Al Hilm (santun/tidak mudah marah) dan rasa malu" .

Aku bertanya lagi, "Apakah kedua sifat itu telah ada padaku sejak lama atau baru melekat?" .

Baginda menjawab: "Sejak lama." Aku berkata, "Segala puji Allah yang telah memberiku dua sifat yang dicintaiNya." (HR Ahmad No: 17160) .
Status: Hadis Sahih

Dua sifat yang dicintai Allah kepada pemiliknya:
Al-Hilm โ€“ santun (tidak mudah marah) .
Malu

Ibnu Allan: Malu adalah etika yang mendorong seseorang untuk meninggalkan segala keburukan, baik perkataan, perbuatan dan sikap yang dapat mencegah dirinya dari kelalaian.

Antara bentuk malu:
Malu melakukan kejahatan
Malu kerana merasa lemah
Malu kepada diri sendiri: malu dengan kekurangan, malu buat maksiat, malu meninggalkan ma'aruf

Malu itu punca dari iman .
.
ุงูŽู„ุญูŽูŠูŽุงุกู ูˆุงู„ุฅููŠู…ูŽุงู†ู ู‚ูุฑูŽู†ูŽุงุกูุฌูŽู…ููŠุนู‹ุงย  ููŽุฅูุฐูŽุง ุฑูŽููŽุนูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูŽู‡ูู…ูŽุงุฑูŽููŽุนูŽ ุงู„ุขุฎูŽุฑูŽ .
.
Rasa malu dan iman adalah sama, apabila salah satu daripadanya hilang, maka yang lain akan hilang juga (HR al Hakim dan Tabrani) .
.
"Hiduplah di tempat yang tidak menyentuh perkara perkara yang tidak berguna yang mampu menjaga kehidupan dari perkara yang dapat menjaga rasa malu, ucapanmu adalah zikir, cara memandangmu adalah meneroka perjalanan dan diammu adalah berfikir". #usrahsantai #USsharing

Alhamdulillah Ala Kulli Hal.

Selesai majlis open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran hari ini dihadirkan family usrah santai selama 2014 sehinggi kini disertai sahabat sahabat terdekat.

Semoga ukhwah terbina berkekalan sehingga ke Syurga buat muslimin mahupun muslimat kerana sahabat yang selalu bersama kita itu adalah orang yang akan bantu kita di akhirat kelak. Maka, bersahabatlah dengan sahabat sahabat yang baik yang dapat bawa kita sekali ke Syurga; jangan pula mereka tarik kita sekali ke Neraka. Ameen Ya Rabbal Alameen.

Salam Aidulfitri dari kami sekeluarga, Keluarga Usrah Santai @usrahsantaimuslimin dan @usrahsantaimuslimat
#usrahsantai #openhouse #hariraya

Live update.

Open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran.

Hari : Ahad, 15 Syawal.
Tarikh : 9 July 2017.
Masa : 2.00 pm
Tempat: Kg Jenjarum, Banting, Selangor.

Official photografer & Live Update
@budak_mentah

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin diucapkan buat semua Muslimin dan Muslimat di luar sana.

#liveupdate #usrahsantai

Live update.

Open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran.

Hari : Ahad, 15 Syawal.
Tarikh : 9 July 2017.
Masa : 2.00 pm
Tempat: Kg Jenjarum, Banting, Selangor.

Official photografer & Live Update
@budak_mentah

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin diucapkan buat semua Muslimin dan Muslimat di luar sana.

#liveupdate #usrahsantai

Live update.

Open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran.

Hari : Ahad, 15 Syawal.
Tarikh : 9 July 2017.
Masa : 2.00 pm
Tempat: Kg Jenjarum, Banting, Selangor.

Official photografer & Live Update
@budak_mentah

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin diucapkan buat semua Muslimin dan Muslimat di luar sana.

#liveupdate #usrahsantai

Live update.

Open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran.

Hari : Ahad, 15 Syawal.
Tarikh : 9 July 2017.
Masa : 2.00 pm
Tempat: Kg Jenjarum, Banting, Selangor.

Official photografer & Live Update
@budak_mentah

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin diucapkan buat semua Muslimin dan Muslimat di luar sana.

#liveupdate #usrahsantai

Live update.

Open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran.

Hari : Ahad, 15 Syawal.
Tarikh : 9 July 2017.
Masa : 2.00 pm
Tempat: Kg Jenjarum, Banting, Selangor.

Official photografer & Live Update
@budak_mentah

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin diucapkan buat semua Muslimin dan Muslimat di luar sana.

#liveupdate #usrahsantai

Live update.

Open house Teratak Rumah Founder Usrah Santai Afaf Amran.

Hari : Ahad, 15 Syawal.
Tarikh : 9 July 2017.
Masa : 2.00 pm
Tempat: Kg Jenjarum, Banting, Selangor.

Official photografer & Live Update
@budak_mentah

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin diucapkan buat semua Muslimin dan Muslimat di luar sana.

#liveupdate #usrahsantai

Most Popular Instagram Hashtags