#pesananbuatdiriku

10681 posts

TOP POSTS

" Bondaku bilang " kalau belajar pon malas jangan pikir nak hidup mewah dengan anak dara orang.. ubah diri tu dulu baru boleh pikir masa depan.. Biar degil yang penting rajin...Tu je.. 😂
#pesananbondaku #pesananbuatdiriku

Allah temukan kita dgn macam2 org, kerana Allah nak kita kuat. Jadi pandai-pandailah memilih teman yg soleh dan solehah
#pesananbuatdiriku #muhasabahdiri #niatbelajar

Jodoh atau Bodoh
.
.
Kau seminggu kenal muka riak,
mula mengaku itu jodoh.
.
.
Satu aku mahu pesan.
Memang jodoh itu datang tanpa diduga.
Tapi ada juga si bodoh yang datang untuk menduga
.
.
Jo dan Bo mainkan peranan, doh
.

#pesananbuatdiriku #gambarpinjam

Ketika kamu sedang senang , Apakah kau ingat akan Ku ?
Ketika kamu sedang susah ,
Apa yang buat Kau teringatkan Ku ?
#renungrenungkan #pesananbuatdiriku

Dalam Khutbah Terakhir, antara peringatan Rasulullah (SAW) adalah, "jangan menyakiti sekiranya kamu tidak ingin disakiti." Moga-moga ia menjadi inspirasi untuk kita sentiasa berbuat baik dengan sesiapa saja saat di atas ataupun di bawah.
#pesananbuatdiriku

Jangan terlalu leka dengan duniawi... Kita tak selamanya di atas.. #pesananbuatdiriku
#bukanidola
#makpesanjanganlaju2

Lipan tanah ditemui di bukit goh, kuantan. Bagaimana pula lipan-lipan di alam kubur... Alam kubur yg diceritakan ustaz2, kitab2, yg katanya gelap gelita, dipenuhi hidupan tanah berbisa, kaum kerabat ulat, ular, dan lipan.. DALAM Alam kubur nnti akan datanglah 2 malaikat Munkar n Nankir yg di tgn mereka menggenggam erat cemeti dr besi berapi, bersedia utk membaham jasad yg lalai penuh dosa..dek memuja nafsu dunia..alpa dlm keindahan n kemewahan sementara.
#pesananbuatdiriku#muhasabahbersama #jangankecamsaya#batch95

We must keep on living in good ways no matter what had happened to make sure we live in 🌈n always push hard to be better person from 1 day to another day #positivevibes #pesananbuatdiriku

.
.
Ada orang yang masih seronok menjaja tentang keburukan aku. Ceritalah, hingga kamu rasa puas.
Moga Allah akan mengampuni kamu karena hati aku sudah penat untuk memaafkan.
Kehinaan mungkin dimata manusia tetapi kemuliaan itu adalah dalam pandangan Allah.
.
.
Kita selalu suka bercerita tentang orang lain,
Bukan cerita untuk pengajaran,
Tetapi cerita dengan tujuan untuk memburuk-burukkan orang lain
Kadang-kadang bila dah terlampau seronok sangat membuka aib orang lain,
Kita terlupa yang aib kita telah lama terselak.
Dan disitu sebenarnya kemenangan syaitan keatas diri kita.
.
.
Aku tak nafikan,
Bila bercerita tentang orang lain,
Terutama keburukan orang itu,
Lebih-lebih orang yang tak kita suka,
Memang terasa kepuasan yang amat sangat
Bila dapat luahkan ketidakpuasan hati kita tentang orang itu...
Apatah lagi keburukan orang itu diketahui pula oleh orang lain....
Lebih lagi hati kita merasa puas?
Betul ke kita puas?
Aku pasti jawapannya TIDAK.......
kenapa?
Sesuatu perkara yang menerbitkan dosa
Tidak akan pernah sampai pada tahap PUAS... percaya la,
Sebab tu kita tak pernah berhenti untuk memburukkan orang lain,
Karena hati kita belum lagi mencapai tahap puas.
Sampai bila?
Sampai kita sedar diri,
Bahawa membuka keaiban orang lain itu satu dosa.
Bila kita nak sedar?
Bila keburukan orang yang kita sebarkan itu menjadi keburukan pada diri kita dan keluarga kita pula.
Masa tu baru kita dapat ukur tinggi atau rendah langit itu....
Nak menyesal?
Bagus.. dan lebih bagus lagi kalau kita dapat minta maaf dengan orang yang telah kita burukkan itu
Tapi takut sampai masa dan dijemput menghadapNya.
Kita masih lagi belum sedar..
Tau tak betapa besarnya dosa kita itu.
Dosa dengan Allah, masih boleh bertaubat dan meminta keampunan dari Allah
Tapi dosa dengan manusia?
Hanya manusia itu yang dapat memaafkan kita
Ahhhh... Hidup kita tak siapa tahu bila penamatnya. Selagi ada ruang dan waktu untuk bertaubat dan memohon keampunan
Gunakan la sebaiknya
Benar....berbuat dosa itu memang bahagia,
Tapi berkali ganda bahagia bila kita di maafkan oleh orang orang yang kita zalimi.. .
.
#salingmengingatkan #janganmengata #dosapadamanusia #pesananbuatdiriku

MOST RECENT

Haaa penemuan terbaru la jugak walaupun artikel ni artikel tahun 2014. Hehehe. 😆
.
Sebenarnya kita sedia maklum yang daging merah tak berapa elok jika dimakan secara berlebihan.
.
Saintis pelik kenapa harimau atau haiwan karnivor makan daging elok je beliau. Padahal makan daging banyak tu. Tapi kalau manusia, makan daging lebih cikit je bole mengundang kanser dan penyakit lain.
.
Rupa-rupanya dalam badan haiwan ni terdapat satu jenis gula yang dinamakan Neu5Gc. Jadinya kalau haiwan makan daging, kira gula dalam daging tu dah kawan dengan gula dalam badan haiwan pemangsa ni.
.
Tapi bukan dalam badan manusia. Badan manusia tak ada jenis gula tu. Jadinya bila makan daging secara berlebihan, gula dalam daging tu bole jadi penyakit kepada badan manusia. Haaa sebab tu macam-macam penyakit muncul. .
Kesimpulannya, apa-apa makanan pun perlu bersederhana. Apa-apa benda pun kalau berlebihan akan mengundang mudarat.
.
Semoga perkongsian ini bermanfaat. 😊
.
#izankongsi
#muhasabahdiri #selfreminder #dakwahislam #Islamicreminders #notetoself #mariperbaikidiri #pesananbuatdiriku #allahmahabesar #perkongsian #InshaAllah #katahikmah #jomdakwah #Allah #Quran #kejayaan #usaha #jalandakwah #jalankesyurga #sangkabaik #hikmah #ilmudariallah #Islamicquote #instaislam #alhamdulillah #syukur #goodday #subhanallah #senyum #sabar

Ash Collections Gallery >>> menerima pesanan buket bunga untuk gift Wisuda, Pernikahan, Ulang tahun dll.
Harga mulai 65k

More info :
Bbm : D7E2FEE5
WA : 089678886868
Line : ash.collections

#flowers #TagsForLikes #beautiful #love #pretty #sopretty #artificialflower #flowerstagram #flowersofinstagram #flowerstyles #flowerslovers #flowerbouquet #bouquet #pesananbunga #pesananbuatdiriku ket #wisuda #weddingbouquet #flowermagic #floweroftheday #ashcollections #gallery #florist #handmade #jualbungaplastik #jualbunga #bungaplastik #bandung

Pada suatu ketika, Abu dzar dihadapan Rumah Rasulallah. Kemudian datang seorang yang berkulit hitam, lalu Abu dzar menyapa, " Hai anak orang Hitam "

Kata-katanya itu didengari Rasulullah. Lalu Baginda terus menegur Abu dzar..
" wahai abu dzar, tidak ada kelebihan atau keutamaan bagi seorang keturunan kulit putih ke atas orang yang beketurunan kulit hitam melainkan dengan taqwa "

Kata Abu dzar, alangkah menyelsalnya saya dengan berkata demikian , kemudian Abu Dzar membaringkan tubuhnya dan berkata, " nah saudaraku, berdiri dan pijaklah kepalaku ini "

Bertapa cepatnya Para Sahabat untuk kembali kepada kebenaran setelah mendengar satu ucapan Rasulullah.
Kesombongannya terus ditumbangkan, dia sedar kemegahan itu dapat ditundukkan dengan merasa hina diri.

__________________________________________

استغفرالله العظيم
استغفرالله العظيم
استغفرالله العظيم
Banyakkan istighfar , pohon keampunan daripada-Nya , kite semua manusia yang sentiasa buat kesilapan... #notetoself #Islam #muhasabahdiri #mariperbaikidiri #pesananbuatdiriku #sharing #allahmahabesar #loverasulullah #dakwahislamic #islamicartwork #muslimah #prayformalaysia #lokalah #subhanallah #alhamdulillah #lailahaillallah #allahuakbar #loveislam #igdakwah #igmuslim #prayforallmuslim #savegaza #supportgaza #astaghfirullah

#Repost from @hijrahsantun with @regram.app ... ﷽
.
Ingat mengingati sesama kita, moga hidup kita dirahmati dan diberkati Allah ﷻ, dipersilakan share & tag rakan anda, mari perbaiki diri, ayuh amalkan Sunnah Rasulullah ﷺ.
.
Mari berselawat ❤️
اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد
.
Quotes: @instailmu
.
.
#hijrahsantun #muhasabahdiri #mariperbaikidiri
#pesananbuatdiriku #marikongsi
#allahmahabesar #loverasulullah
#dakwahislamic #islamicartwork
#loveAllah #loveislam #1ummah
#sharingbyinstailmu #PBUH #true
#instailmu #berdakwah #dengan
#sekeping #gambar #doubletab
#quote #quotes #islamicquotes

Ketika kamu sedang senang , Apakah kau ingat akan Ku ?
Ketika kamu sedang susah ,
Apa yang buat Kau teringatkan Ku ?
#renungrenungkan #pesananbuatdiriku

Most Popular Instagram Hashtags