#nonamanisjagung

MOST RECENT

Alhamdulillah.. siap tempahan pagi sabtu ni... terima kasih pada yg sudi membuat tempahan
#talam&;nonamanisshahalam
#nonamanispandan
#serimukadurian
#nonamanisjagung
#talamsuji
#talamtokyo.

Alhamdulillah. Selesai sudah kisah hari ni. 400+ biji lg utk pelbagai majlis. Tqsm smua cust² baru & regular
Nona Manis Jerteh

#nonamanis #nonamanisjerteh #nonamanisjagung #nonamanispandan #nonamanisviral #nonamanispelangi #JERTEH #terengganu

7.6.18 Khamis

Mix #nonamanispandan #nonamanisjagung & #talamcustarddelight for niaga hari ni..alhamdulillah sold out semua 😙

#6.6.18 rabu
Alhamdulillah 400pcs utk jamuan berbuka sekolah

Thanks en din order #nonamanispandan dgn saya #nonamanissedap #nonamanisjagung #nonamaniskeladi

Alhamdulillah semalam punya order serta mini pack... Tq Datin Azizah dr keramat...
#nonamanislemakberkrim
#nonamanisjagung
#talamsagopancawarna

Nona Manis Jagung

Rujukan: Pn. Norazlita Aziz
Olahan: Noor Ashikin

Bahan-bahan (24 biji):
A
1 biji telur (C)
1/2 cawan gula halus
1 cawan santan
1 cawan tepung gandum

Cara Penyediaan:
- Dalam bekas, satukan semua bahan. Kacau rata sehingga adunan larut & kelihatan licin.
- Ketepikan.

Bahan-bahan:
B
1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan air + 1/4 cawan jagung manis dalam tin
1/4 cawan gula halus
1/4 cawan tepung jagung
Secubit garam
1/3 sdt pewarna kuning

Cara Penyediaan:
- Satukan air & jagung manis dalam satu bekas. Terpulang jika mahu kisar atau tidak.
- Satukan bahan-bahan lain di dalam periuk dan masak dengan api sederhana hingga api sederhana hingga meletup-letup, pekat & berkilat.
- Ambil 1/3 adunan A, campur dengan adunan B. Kacau sampai rata. Kemudian, masukkan kesemua adunan A ke dalam adunan B.
- Tapis adunan.
- Masukkan air yang telah dicampurkan dengan jagung manis ke dalam adunan yang telah ditapis.

Bahan-bahan:
C
1 cawan santan pekat
1 sdb tepung gandum
1/2 sdt garam

Cara Penyediaan:
- Satukan semua bahan C, kemuadian masak atas api sederhana sambil sentiasa di kacau hingga ia pekat.
- Tapis adunan.
- Apabila adunan suam, masukkan dalam botol plastik bermuncung atau beg piping supaya mudah digunakan.
- Sementara itu kita panaskan dahulu kukusan hingga airnya mendidih.
- Balut tutup kukusan dengan kain supaya air pada tutup kukusan tidak menitis pada kuih.
- Sediakan acuan lompang yang kecil.
- Oleskan acuan lompang dengan minyak jagung.
- Tuangkan adunan jagung dalam acuan lompang hingga 3/4 cawan acuan.
- Kemudian paipkan adunan putih di tengah-tengah adunan jagung hingga adunan naik penuh cawan lompang.
- Susun dalam kukusan & kukus selama 7 ~ 10 minit.
- Angkat dan biarkan sejuk sebelum di keluarkan.

Nota:
- Sediakan adunan C terlebih dahulu bagi memudahkan kerja.
- Jangan masukkan adunan A yang mengandungi telur sekaligus ke dalam adunan B agar telur tidak masak & menjadi 'scramble egg'.
- Gandakan adunan untuk menghasilkan kuantiti kuih yang lebih banyak.

#madefromscratch #foolproofrecipe #homemadefood #cookbyshikinsaerah #bakebyshikinsaerah #smallportionbyshikinsaerah #cookandsharebyshikinsaerah #nonamanisjagung #shikinsaerahrecipe

Assalamualaikum. Hai. Ni dessert yang saya buat semalam. Lewat upload sebab siapnya pun agak lewat petang semalam. Matahari pun dah hampir terbenam & sudah tentu kalau snap gambar tak cantik jadinya.
.
Sebenarnya, banyak resipi nona manis yang dikongsikan kalau kita cari. Tapi, untuk yang ini, saya tak ikut cara-cara tersebut kerana saya menggunakan jagung manis dalam tin. Cara ni, lebih kurang macam buat custard. Kita kena lalui proses 'tempering'. Cakap banyak pun tak gunakan. Tak semua orang faham. Jom tengok resipi. Sesuai jika kita gunakan bahan sebenar seperti jagung, kacang merah atau keladi. Kalau guna emulco boleh guna cara-cara yang sering penulis masakan lain kongsikan.
.
BTW, ini nona manis saya selepas 7 cubaan yang gagal sebelum ini. Saya pernah buat sebelum ini tetapi semuanya tak memuaskan hati. Ada yang lembik, adunan putih bercampur dan macam-macam lagi. Jadi, jangan give up kalau tak menjadi.
.
Saya kongsikan resipinya. Kalau malas buat, meh order kat saya.
.
Resipi pada gambar berikutnya.

#madefromscratch #foolproofrecipe #homemadefood #cookbyshikinsaerah #bakebyshikinsaerah #smallportionbyshikinsaerah #cookandsharebyshikinsaerah #nonamanisjagung

Tq lisa😍
.
Nona manis
.
Untuk tempahan whatsapp saya mell
http://www.wasap.my/+60192757075
.
#mellmerahcreations #mellmerah #nonamanis #nonamanispandan #nonamanisjagung #nonamaniskeladi #nonamanisdungun #kuihmuihdungun #kuihmuih #dungun

.
.
Alhamdulillah..
.
.
Hari ke 13 Ramadhan
.
.
Berkongsi rezeki dgn jiran tetangga dan keluarga untuk iftar..
.
.
#kuihnonamanis #nonamanis #nonamanispandan #nonamanisjagung #ramadhan1439h #ramadhan2018
#selamatberpuasa .
.

Tq wanna😘
.
Nona manis petang tadi
.
Untuk tempahan whatsapp saya mell
http://www.wasap.my/+60192757075
.
#mellmerahcreations #mellmerah #nonamanispandan #nonamanisjagung #nonamaniskeladi #nonamanisdungun #nonamanis #kuihmuih #kuihmuihdungun #dungun

27.5.18 ahad

Alhamdulillah Done..tq kak delinda frm batu arang 😙 order 200pcs nonamanis

#nonamanispandan #nonamanisjagung
#nonamaniskeladi
#nonamanisrawang

Alhamdulillah. Siap order 80 biji Nona Manis hari ini. Da 3x repeat customer ni. Nak beri kawan2 katanya. 😘😘
Siap promote kan pada staff2 rsat. Tq doktor @sufieanie 😇😇 #AzliyanaIsmail #NonaManisJitra #NonaManisJagung #kuihViral

t.q yana(hanana catering)...t.q gak pd bos besarnya norfazlin bt abd ghafar tapaukn ktorg roti john n kambing grill tuk berbuka on the way blk td...kenyang perut..
#kuihtako
#kuihcaramanis
#nonamanisjagung

Most Popular Instagram Hashtags