[PR] Gain and Get More Likes and Followers on Instagram.

#medandakwah

888 posts

TOP POSTS

Siapa pernah solat disini?
.
MASJID RAYA PEMATANG SIANTAR.
Didirikan pada tahun 1911, kabarnya, merupakan masjid tertua di Kota Pematang Siantar dan Kabupaten Simalungun.
.
Berlokasi di Jalan Jl. Masjid No.2, Timbang Galung, Kota Pematang Siantar .Kurang lebih 600 meter dari pusat kota. .

Masjid Raya Pematang Siantar sudah mengalami renovasi beberapa kali. memiliki luas bangunan induk +/- 400 meter persegi dan berlantai dua. Dindingnya dilapisi porselin dan berlantai marmer. Sedangkan, lantai di bagian dalam masjid dilapisi karpet. Masjid ini mampu menampung sekitar 1.200an jamaah.
.
Disisi samping dan belakang terdapat kolam ikan, taman, dan joglo yang semakin memperindah lingkungan masjid.
.
Kalau main ke Siantar, jangan lupa singgah solat kemari ya...
.
Dari : @medandakwahcom
.
#masjidrayasiantar
#Explore_Siantar
#medandakwah
@gurublogger

Masya Allah 😍😍😍
Di Tahun Baru Islam 1439 H ini banyak saudara kita yg mengajak kita untuk semakin dekat dengan Sang Pencipta..
.
Jangan lupa hadir ya, Sahabat 😊
Kalau jodoh, insyaallah kita ketemu nanti yaaa 😍
.
#islamrahmatanlilalamin
#bisyarohrasulullah #medandakwah #medanmengaji

#Repost @medandakwah with @repostapp
・・・
Mengingatkan diri sendiri.
Karena sungguh kematian itu nyata datangnya.
#medandakwah #selfreminder

Aku masih begitu ingat dengan pakaianku yang awalnya singkat,
Hingga auratkupun begitu jelas terlihat,
.
Aku masih begitu ingat dengan baju dan celana jeansku yang ketat,
Hingga lekuk tubuhkupun begitu jelas terlihat,
.
Aku masih begitu ingat awal pertama kali ku mulai mengenakan jilbab, meski awalnya jilbab itu begitu singkat, karna dulu bagiku jilbab itu hanya menutupi kepala, Tanpa tau fungsi dari jilbab itu sebenarnya,
.
Akhirnya, kini ku tau semuanya, ternyata jilbab itu perintah Allaah aza wa jalla,
Yang di wajibkan untuk muslimah semuanya,
Sebagai tanda bahwa ia adalah perhiasan berharga,
Tak sembarang lelaki yang bisa memandang keindahannya,
Kecuali dia benar2 di takdirkan untukknya,
Sekarang aku begitu bahagia,
Karna sekarang aku merasa begitu terjaga,
Seperti halnya jawaban Allaah dalam surah Al ahzab:59 "hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka, yang demikian itu supaya mereka lebih mudah di kenal, dan karna itu mereka tidak di ganggu"
Masyaa Allaah, bagaimana aku tak terharu, ternyata Allaah begitu menyayangiku, Allaah benar2 menjagaku dengan pakaian sederhana ini,
Karna setelah ku putuskan untuk memakai pakaian ini,
Begitu banyak hikmah yang ku temui,
Terlebih lagi terbebas dari gangguan kaum lelaki,
Dan ku yakin kalau kita menutupi aurat, maka lelakipun akan pandang kita dengan hormat.
Thanks for Allaah, aku bangga menjadi muslimah, dan semoga bisa menjadi bidadari jannah...aamiin.. #beraniberhijrah #muslimahberhijrah #ceritamenikah #medandakwah , from @mela_humairah #repost from @muslimah.berhijrah

Buku:
Habib Munzir
Menanam Cinta untuk Para Kekasih Rasulullah

@majelisrasulullahsaw_official
#rinduhabiban
#medandakwah
#peneruspanjiRasulullahsaw

.
"Cinta, bukan hanya datang lalu bilang sayang, tapi siapa yang berani dekat tuk laksanakan akad"
.
.
Barakallah @muzammilhb
Semoga jadi keluarga SAMAWA, menghasilkan generasi teladan kebanggan Agama, Bangsa dan Negara.. .
Aamiin. .
Kamu kapan?
#medandakwah #muzammilhb
📷 @muzammilhb

.
MASJID RAYA PEMATANG SIANTAR
.

Didirikan pada tahun 1911, kabarnya, merupakan masjid tertua di Kota Pematang Siantar dan Kabupaten Simalungun.
.
Berlokasi di Jalan Jl. Masjid No.2, Timbang Galung, Kota Pematang Siantar .Kurang lebih 600 meter dari pusat kota. .

Masjid Raya Pematang Siantar sudah mengalami renovasi beberapa kali. memiliki luas bangunan induk +/- 400 meter persegi dan berlantai dua. Dindingnya dilapisi porselin dan berlantai marmer. Sedangkan, lantai di bagian dalam masjid dilapisi karpet. Masjid ini mampu menampung sekitar 1.200an jamaah.
.
Disisi samping dan belakang terdapat kolam ikan, taman, dan joglo yang semakin memperindah lingkungan masjid.
.
Kalau main ke Siantar, jangan lupa singgah solat kemari ya... .
#masjidrayasiantar
#exploresiantar
#gurublogger
#medandakwah

Jika kau mencintai seseorang kerana kelebihan mereka, satu hari kau akan membenci kerana kekurangan yang ada mereka ada.

Cukuplah meletakkan cinta kita pada sesuatu yang hanya zahir pada kedua belah mata yang akhirnya membuat kita tertipu dalam angan-angan semata

Kerana hakikatnya manusia takkan pernah sempurna, masakan kita mampu jatuh cinta pada sesuatu yang tak permanen dan mungkin juga tak pernah ada dalam diri mereka?
Cinta bukanlah sebuah rasa, namun ia adalah komitmen yang akan menuntut segala-galanya dari kita.
Ia menuntut kita untuk mencintai dalam kekurangan, dalam kelemahan, dalam kehambaan, kerana dari situ terus lahir mujahadah untuk tsabat dalam kecintaan kepada Tuhan.

Belajarlah untuk mencintai, dari Allah yang kaya dengan cinta kepada sehina-hina makhluk di bumi.

#AuraInsta #medandakwah

Suatu saat kita kena terima hakikat yang sesetengah orang yang kita sayang hanya boleh berada dalam hati kita, bukan hidup kita.

Tiada satu yang terjadi secara kebetulan, melainkan telah Allah takdirkan. Hati tu kena redha. 🍁

#medandakwah
#terengganu

MOST RECENT

👑BACA DENGAN SENYUMAN👑
.
TANDA² ALLAH SAYANG HAMBANYA.
.
Cuba anda semua baca 7 perkara diatas..ada tak ciri² atau tanda² Allah sayang pada anda?
.
Allahuakbar,beruntungnya kita kan..dalam kita selalu berkeluh kesah,kita tak sedar..yang Allah amat sayang pada hamba² NYA.
.
MAKA ITU,JOM KITA UCAPKAN ALHAMDULILLAH.
.
SEMOGA MEREKA YANG MEMBACA POSTING CIKSAL PAGI INI,DIMURAHKAN REZEKI MEREKA.AAMIIN YA ROBBAL'ALAMIN
.
😄😄😄
.
#terapiinstagram #ajimaura #inijugakamanah #ciksal #rindumenjemputkukembaliyaAllah #medandakwah #rumahkusyurgaku #anaksolehsolehah #ajariaku #tunjukanaku #iloveislam #majalahsolusi #permatahati #islamituindah #jalankesyurga
#nurislam #rindukannabi #selawatkeatasnabi #mariberzikir #anasolehah #ustazahsolehah #ibumithali #ampunidosakami #ustazazharidrus #ustazkazimelias #profmuhaya #pendakwahbebas #majalahpama #hidayah #tvalhijrah

Masya Allah 😍😍😍
Di Tahun Baru Islam 1439 H ini banyak saudara kita yg mengajak kita untuk semakin dekat dengan Sang Pencipta..
.
Jangan lupa hadir ya, Sahabat 😊
Kalau jodoh, insyaallah kita ketemu nanti yaaa 😍
.
#islamrahmatanlilalamin
#bisyarohrasulullah #medandakwah #medanmengaji

Kucing ini tak rela pemiliknya dikubur😞😞😞
Kejadian di malaysia (@gamisterupdatemedan_elshashop )
#Rensta #Repost: @mahadewi161 via @renstapp ···
“ Kucing ini 😿👆 tidak rela tuannya di kubur 😢😢😢😿 🔴tempat kejadian malaysia
🎥 @onemedsos 📲 @mahadewi161
#cats #catlovers
#gamisterbarumedan #medancity #medandakwah

.
Assalamualaikum dan selamat petang.
.
Sedikit perkongsoian dari cikSal.Tadi duduk² termenung.Terpandang satu mesej dari seorang sahabat cikSal.Mari kita hayati dengan senyuman😄😄😄😄😄
.
Tazkirah Petang
.
Hati Bersih Hidup Bahagia
.
Dlm mengharungi kehidupan seharian jgnlah kita melakukan perkara2 berikut :
.
✅. Jgn cari salah orang...Salah sendiri banyak pun kita tak sedar.
✅ Jangan hina orang... Allah tak pernah hina kita.
✅ Jangan buka aib orang... Allah simpan aib kita sampai hari akhirat.
✅Jgn perlekehkan orang...Allah hargai setiap usaha hambaNya.
✅Jangan mengata orang...Mana tau masa depan org yg kita kata tu lah yg akan tolong kita dalam kesusahan.
✅ Jangan sakitkan hati orang...Doa org yang teraniaya itu makbul.
✅ Jangan bangga dengan amal ibadah kita...Hanya Allah yg tahu amal tersebut diterima atau tidak.
✅ Jangan sombong dengan apa yg kita ada... Allah boleh tarik bila2 masa.
✅Jangan bandingkan orang lain dengan kita... Allah buatkan rezeki setiap orang itu berbeza.
✅Jangan sedih dengan kekurangan kita... Allah tahu apa yang terbaik utk hambaNya.
.
Renung2kanlah & sama² kita Muhasabah diri... .
Kredit to Dato sby,Serendah.
.
#terapiinstagram #ajimaura #cikSal #rindumenjemputkukembaliyaAllah #medandakwah #ustazpintar #rumahkusyurgaku #anaksolehsolehah #ajariaku #tunjukanaku #iloveislam #majalahsolusi #permatahati #islamituindah #jalankesyurga
#nurislam #inijugakamanah #rindukannabi #selawatkeatasnabi #mariberzikir #anasolehah #ustazahsolehah #ibumithali #ampunidosakami #ustazazharidrus #ustazkazimelias #profmuhaya #pendakwahbebas #majalahpama
#hidayah

.
SAYU PAGI² NI..AL-FATIHAH BUAT ADIK² TAHFIZ ITTIFAQIYAH
.
@Regrann from @rizalman7
.
Kerana kehilangan yang begitu hening ini kami di RIZALMAN begitu terusik hinggakan salah satu pekerja menyiapkan satu kupasan video tribute memperlihatkan bagaimana rindunya kami pada mereka yang telah pergi menemui Ilahi.
.
Keakraban kami dan institiusi madrasah ini jelas kelihatan apabila saya juga pernah mengambil lokasi madrasah lama mereka serta penghuninya untuk sama2 berlakon bersama saya dan Umar di dalam cereka pendek saya yang bertajuk Pulang.
.
Kehidupan kita ini begitu rapuh dan tiada menjanjikan apa2 melainkan pada mereka yang menyedarinya. Sudah terang mereka ini perjanjiannya syurga. Kita bagaimana?
- #regrann
.
#rindumenjemputkukembaliyaAllah #medandakwah #ustazpintar #rumahkusyurgaku #anaksolehsolehah #ajariaku #tunjukanaku #iloveislam #majalahsolusi #permatahati #islamituindah #jalankesyurga #cikSal
#nurislam #inijugakamanah #terapiinstagram #rindukannabi #selawatkeatasnabi #mariberzikir #anasolehah #ustazahsolehah #ibumithali #ampunidosakami #ustazazharidrus #ustazkazimelias #profmuhaya #pendakwahbebas #majalahpama #ajimaura

Masa kecik dulu, bila beegaduh atau kena ejek dengan kawan-kawan, balik mengadu kat ibu.

Ibu akan cakap, tak apalah, bersabarlah, takpayahlah dekat dengan mereka lagi.

Tapi ada ibu bapa yang bila anak mengadu diejek, dia nasihatkan anaknya, kenapa tak lawan,lain kali balas balik dia buat. Dalam tak langsung dah didik anak-anak jadi pendendam.
Peranan ibu bapa sangat besar. Sebab tu 'parenting' ni, Allah bagi pahala besar bagi mereka yang berjaya didik anak mereka. Sebab tak mudah nak didik anak ni. Payah.
Masa dengar press conference, saya tertanya-tanya. Ibu bapa OKT ni tak tahu ke anak mereka tiada di rumah jam 2 pagi? Kita zaman dulu-dulu,balik rumah dah azan Maghrib pun dah kena kurung kat luar rumah. Kena bebel, kena marah.
Saya tak nafikan, cabaran besar untuk didik dan jaga anak di akhir zaman ini. Berdoalah pada Allah. Agar dilindungi semuanya insya Allah.

Sedih. Sebak. Kecewa. Semua rasa hampa. Malaysia sudah tenat.

#MedanDakwah

.
MUHASABAH DIRI,SEBELUM TIDUR
.
Asaalamualaikum,selamat pagi.
.
Di Padang Mahsyar Setiap Orang Akan Sebuk Memikirkan Dirinya Selamat Atau Tidak!
.
Aisyah r.a. bertanya Nabi SAW, "Pada hari kiamat nanti adakah kita saling kenal mengenali antara satu sama lain? Kalau seseorang itu mempunyai jiran, kawan, kaum kerabat, anak, ayah, adik beradik, adakah bila bertemu di padang mahsyar dia mengenalinya?"
.
Rasulullah SAW. menjawab, "Demi Tuhan yang nyawaku di TanganNya, pada tiga tempat setiap orang tidak ingat sesiapa melainkan dirinya:
.
* Apabila diletakkan neraca timbangan, dia hanya memberi tumpuan apakah ringan atau berat timbangan amalnya?
.
* Ketika catatan amal diagihkan, dia menanti adakah dia akan mengambil catatan itu dengan tangan kanan atau kiri?
.
* Dan ketika berhadapan dengan siratal-mustaqim, adakah dia akan melepasinya atau terjerumus ke dalam neraka?"
.
(Hadis Riwayat Abu Daud di dalam Sunannya)
.
Salam perkenalan dari saya
@salmiahbeauty01
@supplement_supplement
@beg_cantikekslusif
@rindumenjemputkukembaliyaallah
@onlineshop_salmibeauty
.
#rindumenjemputkukembaliyaAllah
#medandakwah
#salamperkenalan
#ustazpintar
#rumahkusyurgaku
#anaksolehsolehah
#ajariaku
#tunjukanaku
#iloveislam
#majalahsolusi
#permatahati
#islamituindah
#jalankesyurga
#doamustajab
#nurislam
#inijugakamanah
#terapiinstagram
#rindukannabi
#selawatkeatasnabi
#mariberzikir
#anasolehah
#ustazahsolehah
#ibumithali
#ampunidosakami
#ustazazharidrus
#ustazkazimelias
#profmuhaya
#pendakwahbebas
#majalahpama
#muhasabahdiri

.
PART 3
.
Jam sudah pukul 3.09.CikSal tak boleh lelapkan mata,bangun.Solat sunnat 2 rakaat.Teringat dekat arwah mak..tapi CikSal terpandang video ni..rasa nak menangis.Jom tengok,like dan share , repost video ini sbg pengajaran buat kita semua.AL-Fatihah buat arwah mak cikSal.
.
KISAH PENGAJARAN BUAT ANDA YANG MASIH ADA AYAH.HAYATI VIDEO INI.KASIHNYA AYAH TIADA BERSEMPADAN...KASIH ANAKNYA SENTIASA BERKORBAN
.
Nantikan video PART 4
.
Salam perkenalan dari saya
@salmiahbeauty01
@supplement_supplement
@beg_cantikekslusif
@rindumenjemputkukembaliyaallah
.
#rindumenjemputkukembaliyaAllah
#medandakwah
#salamperkenalan
#ustazpintar
#rumahkusyurgaku
#anaksolehsolehah
#ajariaku
#tunjukanaku
#iloveislam
#majalahsolusi
#permatahati
#islamituindah
#jalankesyurga
#doamustajab
#nurislam
#inijugakamanah
#terapiinstagram
#rindukannabi
#selawatkeatasnabi
#mariberzikir
#anasolehah
#ustazahsolehah
#ibumithali
#ampunidosakami
#ustazazharidrus
#ustazkazimelias
#profmuhaya
#pendakwahbebas
#majalahpama
#kasihnyaayah

.
PART 2
.
Jam sudah pukul 3.09.CikSal tak boleh lelapkan mata,bangun.Solat sunnat 2 rakaat.Teringat dekat arwah mak..tapi CikSal terpandang video ni..rasa nak menangis.Jom tengok,like dan share , repost video ini sbg pengajaran buat kita semua
.
KISAH PENGAJARAN BUAT ANDA YANG MASIH ADA AYAH.HAYATI VIDEO INI.KASIHNYA AYAH TIADA BERSEMPADAN...KASIH ANAKNYA SENTIASA BERKORBAN
.
Nantikan video PART 3
.
Salam perkenalan dari saya
@salmiahbeauty01
@supplement_supplement
@beg_cantikekslusif
@rindumenjemputkukembaliyaallah
.
#rindumenjemputkukembaliyaAllah
#medandakwah
#salamperkenalan
#ustazpintar
#rumahkusyurgaku
#anaksolehsolehah
#ajariaku
#tunjukanaku
#iloveislam
#majalahsolusi
#permatahati
#islamituindah
#jalankesyurga
#doamustajab
#nurislam
#inijugakamanah
#terapiinstagram
#rindukannabi
#selawatkeatasnabi
#mariberzikir
#anasolehah
#ustazahsolehah
#ibumithali
#ampunidosakami
#ustazazharidrus
#ustazkazimelias
#profmuhaya
#pendakwahbebas
#majalahpama
#kasihnyaayah

.
PART 1
.
Jam sudah pukul 3.09.CikSal tak boleh lelapkan mata,bangun.Solat sunnat 2 rakaat.Teringat dekat arwah mak..tapi CikSal terpandang video ni..rasa nak menangis.Jom tengok,like dan share , repost video ini sbg pengajaran buat kita semua
.
KISAH PENGAJARAN BUAT ANDA YANG MASIH ADA AYAH.HAYATI VIDEO INI.KASIHNYA AYAH TIADA BERSEMPADAN...KASIH ANAKNYA SENTIASA BERKORBAN
.
Nantikan video PART 2
.
Salam perkenalan dari saya
@salmiahbeauty01
@supplement_supplement
@beg_cantikekslusif
@rindumenjemputkukembaliyaallah
.
#rindumenjemputkukembaliyaAllah
#medandakwah
#salamperkenalan
#ustazpintar
#rumahkusyurgaku
#anaksolehsolehah
#ajariaku
#tunjukanaku
#iloveislam
#majalahsolusi
#permatahati
#islamituindah
#jalankesyurga
#doamustajab
#nurislam
#inijugakamanah
#terapiinstagram
#rindukannabi
#selawatkeatasnabi
#mariberzikir
#anasolehah
#ustazahsolehah
#ibumithali
#ampunidosakami
#ustazazharidrus
#ustazkazimelias
#profmuhaya
#pendakwahbebas
#majalahpama
#kasihnyaayah

.
PART 3
.
6 lagi tanda-tanda sifat sombong yang adakalanya tanpa kita sedari selalu kita amalkan.

Ingatlah, jangan kita bersifat sombong terhadap orang lain kerana orang sombong tidak akan masuk ke dalam syurga.
.
21. Orang sombong kurang memberi simpati kepada orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya.

22. Orang sombong tidak suka menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang lain.

23. Orang sombong tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.

24. Orang sombong suka membesar-besarkan kesalahan orang lain sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan.

25. Orang sombong tidak senang dengan kejayaan orang lain.

26. Orang sombong sangat tersinggung jika disebut kelebihan orang lain didepannya tetapi jika dipuji, dia sangat gembira.

Sabda Rasulullah SAW, "Tidak akan masuk syurga seseorang yang di dalam hatinya mempunyai sifat sombong walaupun sebesar biji sawi." Hadis riwayat Muslim

Semoga memberi manfaat.

Nabi, sebaik-baik semulia-mulia sehebat-sehebat sesempurna manusia pun belajar/berguru dgn malaikat jibrail sbg pembimbing. Itu nabi yg maksum, bandingkan dgn kita yg byk kelemahan kekurangan cacat-cela. Dlm jamaah/organisasi ada "abang-kakak n adik" bkn pd umur tapi pd pengetahuan n pengalaman, maka rujuklah "abang-kakak" walaupun kita "adik" sbg pemimpin.
.
Kita saling menghargai menghormati, "mesra ahli". Nakhoda yg cerdik bijak pandai, mahir mengemudi bahtera di lautan bergelora, supaya bahtera n anak2 kapal selamat sampai ke destinasi yg dituju. Itupun ramai yg tak sabar terjun ke laut n hanyut-lemas, siapakah yg rugi? 😍😍
.
Salam perkenalan dari saya
@salmiahbeauty01
@supplement_supplement
@beg_cantikekslusif
@rindumenjemputkukembaliyaallah
@onlineshop_salmibeauty
.
#rindumenjemputkukembaliyaAllah
#medandakwah
#salamperkenalan
#ustazpintar
#ajimaura
#rumahkusyurgaku
#anaksolehsolehah
#ajariaku
#tunjukanaku
#iloveislam
#majalahsolusi
#permatahati
#islamituindah
#jalankesyurga
#doamustajab
#nurislam
#inijugakamanah
#terapiinstagram
#rindukannabi
#selawatkeatasnabi
#mariberzikir
#anasolehah
#ustazahsolehah
#ibumithali
#ampunidosakami
#ustazazharidrus
#ustazkazimelias
#profmuhaya
#pendakwahbebas
#majalahpama

Andai kita mampu bersabar dengan seseorang, jangan menyangka dia mampu lakukan perkara yang sama.
Andai kita sanggup berkorban demi seseorang,
Jangan berharap dia menghargai pengorbananmu apatah lagi turut sama berkorban demi kamu.

Andai telah banyak air mata yang kau limpahkan,
Dan dia tidak pernah memahami,
Apa boleh ku katakan pada kau teman adalah "cukup!!!"
Berapa banyak lagi air mata yang mahu kau bazirkan?

Sudahlah, dahi kau lebih butuh untuk tunduk sujud pada DIA 🙂
Air mata kau lebih berharga untuk merintih di depanNya 🙂
Pengorbananmu lebih bermakna kerna agama 🙂
Sabarmu lebih diperlukan untuk sepanjang jalan perjuangan islam 🙂

Terus bangkit! Mungkin kau tak perlu mencari, mungkin dia bakal muncul sendiri. Dia yang cocok itu bakal tiba dengan izin Allah.
Kau bukan bersendirian, kau ada Tuhan.

#coretan
#medandakwah
#anispeahdakwah

Tidak perlu meratapi perginya dia dalam kehidupan kau. Kadangnya kau harus bersyukur ketika dia pergi kerna Tuhan sudah tunjukkan kau manusia jenis apakah dia itu selama ini.

Ada manusia boleh hidup bersama kau sehingga selamanya. Ada manusia, boleh hidup hanya sementara dan akhirnya pilih untuk pergi setelah dia belajar segala inci kurangnya kau dalam kehidupan.

Jika dia pergi, biarkan. Tidak perlu terhegeh untuk dia menerima kau semula. Manusia kurang pandai, biasanya tidak tahu menghargai dan hanya mencari salah. Lepaskan dia, you deserve better.

#MedanDakwah

Most Popular Instagram Hashtags