[PR] Gain and Get More Likes and Followers on Instagram.

#daunlimaupurut

631 posts

TOP POSTS

pelbagai jenis daun dari kampung pemberian kawan Office , klau kat sini semua beli #daunkucai #daunkunyit #daunlimaupurut #ciliapi #daunkesom

Geram....mok...mok...
#chowkit#daunlimaupurut

Bahagia tengok ulat nyahhh pergi...
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ hari tu tengok, sedih yang amat sbb tak tahu apa masa depan nya. Batang dimamah tikus.. daun dimakan ulat... semalam sembur dgn penyembur serai wangi, ulat terus jatuh... harap kamu jgn dekat lagi yaa.. πŸ˜„
.
Boleh guna sekali 4-5 helai pun jadi dahh... kalau beli kat kedai 50sen dah jadinyaa. 😝
#DaunLimauPurut

nengok sahabat2 ig masak rendang ayam mcm teringat pulak...
Arini cuba lah masak #rendangayam #daunkunyit xda #daunlimaupurut pon ok jer...#takpedastakselera #malaysianfood
Yok!!!

Nasi goreng kalau letak daun limau purut dan serai, sedap tau. Tapi pastikan nasi goreng tu, versi pedas.
.
Kalau tak ada daun yang segar, letak serbuk daun limau purut Anjaad pun boleh.

#TipsWarnaMart #DaunLimauPurut #Serai #Anjaad.

Balik kampung wajib petik pewangi masakan. Fuhhhh, barang free jangan dilepaskan πŸ˜‚

Tengok buah limau tu, besor-besor kome oiii, banyak kat pokok, tapi cukup lar untuk kami satu plastik tu.
Daun kari bunga kantan dulu kala ada, tapi lar nie da pupus kat kawasan rumah mak nie. Hahaha, takpe kang rajin kita p buat muka tak malu minta kat rumah pakcik 😜

Da, jom balik SUNGAI SLIM tu ✌

#limaukasturi #daunlimaupurut #daunpandan #daunkunyit #hometown

Aktiviti bila balik rumah abah mama & bakal memerap kat office for the whole week. #lunchboxproject #nakmasakapa #diy #petikbelakangrumahje #limaukasturi #daunselasih #daunlimaupurut

Nasi goreng tomyam ala Mr. tuktuk please... #mohonmenjadi #kalautakibunangis #daunlimaupurut #thataroma

MOST RECENT

"Hai!.tunggu apa tu?.tunggu nak mandi herba dan bunga.Ada lagi ke orang mandi daun-daun akar tradisional macam saya ni?.Ni, jenis-jenis herba yang di cari sendiri.Ada 15 jenis herba yg diadun bersama.rebus semua ramuan ni sampai mendidih.dan mandi setiap hari.Bagus dan berkhasiat untuk menyegarkan tubuh badan yang letih dan lesu.Amalan berterusan boleh menyerikan wajah dan menghaluskan kulit.Boleh juga diamalkan bagi lelaki dan wanita yang mengalami masalah berat badan.In Sha Allah.."
#akar #daunkacipfatimah #dauntongkatali #daunhaliabara #daunallspice #daunkunyitangin #dauninai #daunseraiwangi #daunpandan #daunseringan #daunlimaupurut #daunlimaukasturi #dauntemulawak #dauntemumangga#daunlengkuas #daungandarusa #daunkunyit #daunjerangau #daunjambubatu #daunlempoyang #daunbongklai #daunsireh #daundukunganak #dauncucuratap #daunsenduduk #bungaros bungakenanga #bunga melur

Nasi goreng kalau letak daun limau purut dan serai, sedap tau. Tapi pastikan nasi goreng tu, versi pedas.
.
Kalau tak ada daun yang segar, letak serbuk daun limau purut Anjaad pun boleh.

#TipsWarnaMart #DaunLimauPurut #Serai #Anjaad.

The #plants and #herbs that we grow in our humble #garden.

#DaunLimauPurut
#DaunBetik
#DaunPandan
#DaunKari
#Chilli
#DaunBasil
#DaunKunyit
#CherryTomatoes
#Capsicum
#DaunPudina

There are a few others sprouting such as #DaunKetumbah, #DaunCekor and #CiliPadi, which are still work in progress.

And yes, we use these in our daily #cooking and #baking. Even infusing the leaves in our pot of #tea.

All thanks to @mummyjah green fingers πŸ’•
Alhamdulillah.

Baru siap masak #asampedasikancencaru ... #okra #daunlimaupurut tuh petik belakang ... #bungakantan mintak jiran sebelah tgh byk berbunga.. Cuma beli #ikancencaru je😍 .. Alhamdulillah..

Merayau ke rumah sebelah (rumah Mak Mertua) cari pegaga yang tumbuh meliar, melata di semak. Jumpa Limau Purut petik daun sekali.

#kaffirlime #kaffirlimeleaves #limaupurut #daunlimaupurut #pegagakampung #pegaga #centellaasiatica #hydrocotyle #green #greenisgood #foraging #forage

Dapnye..Jemput mamam πŸ˜‹πŸ˜˜β€οΈ #ayammasakkicap #myversion #daunlimaupurut #Pomcooks #yummy #dins

.
.
Asam Pedas Hayam @makan.sajer style..
.
Halia x dak.. Daun kesum tanam sendiri yang tak berapa helai.. Aku tanya adik aku masuk serai ok x.. Dia kata dia biasa letak serai.. So aku sumbat sebatang.. Tanya dia lagi.. Masuk daun limau purut ok x.. Dia kata ok je.. Haaa.. Pegi tolong petik kat pokok sana..
.
Settle..
.
Kalaulah pokok bunga kantan tu boleh tanam dalam pasu.. Memang aku dah tanam..πŸ˜‚
.
.
#asampedas #asampedasayam #asampedasuntukdia #masaksendiri #dinner #lunch #makanmalam #makantengahari #tomatocherry #daunlimaupurut #asampedasjohor #masaksimple #masakanmelayu #airtanganbonda #foodies #foodporns #jjcm #makansedap #makanmana #makanapa #johor #jdt #kampungstyle #malaysiafood #instafollow #instagood #instagrammalaysia #malayfood

SAMBAL TEMPE PERISA BARU

Tengah buat apa tu? Sedap juga ni sambil buat kerja kunyah sambal Tempe. Tiada lah ngantuk sangat.

Hari ini kami dengan gembiranya melancarkan perisa baru Sambal Tempe Mak Yoh! Perisa DAUN LIMAU PURUT.

Dah lah rangup, pedas manis masin, kali ini kami tambah lagi perisa MASAM ala-ala tomyam gitu.

Oleh itu kami buka order perisa baru ini. Harga tetap sama.

300g - RM10
450g - RM15
1kg - RM30
Balang (20pek kecil) - RM25

Untuk menempah boleh hubungi 0176665958.

Cepat order sebelum kehabisan.

#sambaltempemakyoh #perisabaru #daunlimaupurut #ahadifoodie

Hasil hari ini.. nk bwak blik pahang..
Jiwa mak mak sangat...
#tanahkampung
#ikansembilang
#manggamuda
#daunkari
#daunlimaupurut
#limaukasturi

Ayam phat phet ... Bukan pot pet .. Bukan jugak Lan pet pet #asamkeping #daunlimaupurut #cilipadi #serai ...#dinner #dzacook

Masak ayam takde nama ... Campak ikut suka hati... #kulitkayumanis #pelaga #bungalawang #kunyit #cili #daunlimaupurut #serai ....#dinner #dzacook

Ingredients - what can I cook with this ingredients? πŸ€” #ingredients #nivlakitchen #homecooked #tomatoes #lemongrass #chili #bungakantan #daunlimaupurut πŸ€—

Salam & Selamat Petang
.
.
#latepost PART4
Minggu ni minggu πŸ˜“ minggu 😴 minggu πŸƒπŸƒπŸƒ
Kata kan TATA aka BYE BYE pada enpon πŸ™‹
Kadang2 jer hakak menjelma πŸ‘Œ
.
.
Sotong Masak Lemak Cili Api Daun Limau Purut πŸ™
Sedap sangat, Pedas & sudah semesti nya wangi
Cuma hakak malas nak buang kan kulit Sotong tu (kalau tak cantik molek putih bersih badan dia 😘)
So anda semua jangan ikut lagak ngeri hakak tu ye 😁
.
.
#kasis_ent #syukurselalu #alhamdulillah #sayajual #pelbagaimenu #sotongmasaklemakciliapi #daunlimaupurut #sedap #makan #kitamakan #sukamakan #hariharilapar #kuliner #delicious #homemade #squid #eatrealfood #culinary #instalike #instafood #instafoodie #instagood #instafoodstagram #instadaily #foodlover #foodporn #picoftheday #thankforlike #thanksforfollow

Pagi tadi, mak bawa balik bihun goreng. Biasanya bihun ni kosong kan. Lepas masak sajian tengahari, tiba-tiba teringin bihun ala Thai. Jadi, masukkan bihun goreng dalam kuali. Masuk tauge dan tauhu goreng. Kemudian letak sedikit sos ikan dan beberapa helai daun limau purut. Daun limau purut, abah tolong petik kan dari pokok luar. Letak salad, keropok dan cili padi untuk hiasan. Tadaaaa , siap bihun goreng ala Thai.
.
Baru faham kenapa ada yang suka simpan daun limau purut dalam peti sejuk. Bukan sahaja boleh masuk dalam ayam masak cili padi, tapi masakan kicap, masakan asam pedas dan nasi goreng. .
.
Jika nak mudah, Anjaad ada sediakan serbuk daun limau purut dalam botol. Mudah, buka penutup botol dan tuang sahaja.
.
.
#Anjaad #SerbukDaunLimauPurut #DaunLimauPurut

Gambar 3 hari lepas. Lepas kutip daun limau purut, nak masuk rumah. Tengok tengok anak solehah pun kutip daun juga. Tapi, tak pasti daun apa.
.
Tiba-tiba teringat zaman dulu-dulu. Suka simpan daun dalam buku , nak jadi penanda buku daun yang tinggal rangka tu. Pernah buat?
.
.
#DiariUmmuAthirahSofiah #Daun #Leaves #DaunLimauPurut

Semakin bertunas..
#daunlimaupurut

Daun limau purut. Terbayangkan hidangan apa? .
.
#DaunLimauPurut #Daun #Anjaad #SerbukDaunLimauPurut #SerbukAnjaad #RempahAnjaad

Most Popular Instagram Hashtags