#chefyatimalek

MOST RECENT

Bila lauk tengahari dah siap dimasak pagi2 mama lah orang yg paling gumbira di hati. Jarang2 perkara ini berlaku ya. πŸ™Š

#sayamasak
#dapuryatimalek
#chefyatimalek
#tuesday
#cookingbyme

Assalamualaikum. Rasa dah lama tak masak2 dan snap gambar masakan. Bila dah ada anak lima dan semuanya masih kecil memang tak terkejar nak buat semua. Namun saya beruntung ada suami yg sentiasa membantu dalam hal ini.

Harini saya share resepi Nasi Goreng Kunyit. Tak ada kena mengena dengan viral cerita pasal kunyit di luar sana pula ye. Jangan membawang di luar. Tak baik... dosa. Eloklah memotong bawang di dapur. Ajomm la kita masak tengahari pula! Selamat memasak semua! ❀

RESEPI NASI GORENG KUNYIT

BAHAN:
Nasi sejuk (Jangan nasi basi pula ye)
Cili padi 15 biji* (bergantung nak pedas mana)
Dada ayam sekeping (dipotong dadu)
Bawang besar 1 biji*
Bawang merah 3 biji*
Bawang putih 5 ulas* (Banyak bawang guna ni tapi ingat jgn membawang)
Kunyit 2 ichi*
Ikan bilis segenggam*
Kiub ikan bilis*
telur 1 biji
sayur sayuran (terpulang nak letak sayur fav ape. jangan taugeh pula ye.tu dah jadi kerabu)
Gula dan garam secukup rasa
minyak masak

CARA SAYA:
1) Blend kan bahan bertanda *.
2) Panaskan minyak. Masukkan bahan2 yg di blend tadi. Goreng sehingga naik bau.
3) Masukkan dada ayam yg dipotong dadu.
4) Masukkan garam dan gula (seimbangkan)
5) Masukkan telur.
6) Masukkan nasi, tomato dan sawi. Gaul sehingga rata.
7) Siap! Boleh lah dihidangkan bersama anak2.. ❀

#chefyatimalek
#sayamasak
#nasigorengkunyit
#masakapa
#resepi
#nasigoreng
#food
#malaysianfood
#breakfast
#sarapan

Lunch box Qiesya. Kalau orang lain tengok mesti terkejut. Eh, lempeng je untuk lunch? Ya.. Lempeng je. Qiesya yg request ni. Sebab dia cakap sedap sangatlah mama! Nak bawak pegi sekolah boleh? Jadi mama pun tapau kan lah lempeng ini untuk dibawa ke sekolah. Sambil2 mama tapaukan tu.. Meow.. Eh, sibuk je Letty ni.. Btw Letty anak kesayangan mama no 6. Baru je lahirkan 4 ekor anak. Eh ok lah. Jauh dah melalut.. Okbai!🐱 #chefyatimalek

Suka Qiesya tengok bekal dia harini. Lunch box Qiesya harini nasi putih, sambal bilis hijau, ayam goreng kunyit dan tomato.

Hiasan yg tak menjadi. Mama baru nak belajar buat makanan jadi comel.

Nampak je bekal ni Qiesya terus menari nari sambil melompat depan mama dan berkata "Comelnya mama! Comelnya mama!".
.
Dan mama pun menjawab "Oh, mama memang comel baru tahu ke?".
.
Lalu Qiesya pun terhenti menari sambil memandang mamanya.
.
Dan daun pun berlalu ditiup angin serta. Krik krik krik krik.

Rupanya mama yg perasan. Bekal ini yg dikatakan comel. How dare you Qiesya.. tsk tsk..
.
OK. Selamat makan tengahari semua. πŸ‘‹

Eh, tangan sape tu?
.
#bentomalaysia
#bekalmakanan
#lunchbox
#food
#igfood
#ig_food
#foodie
#luncheon
#sayamasak
#awakmakanape
#chefyatimalek

Sape suka sambal bilis hijau makan dengan nasi panas lawan pulak dgn telur goreng? Yass! Kita geng! Meh sep sketβœ‹

#chefyatimalek
#sayamasak
#sambalhijau
#awakmakanape
#makantengahari
#latepost
#malaysianfood
#ig_food
#igfood
#foodie

Bila suami dah jadi orang Johor. Asam pedas ikan siakap satu. Hari-hari nak asam pedas. πŸ˜‹

#chefyatimalek

Kembali bersiaran setelah diseru banyak kali. Thank you kak @rozietahasan78 & kak @rohahssan Baru ada semangat nak membaking dan memasak balik. Ada yg rindu tak? Heheh.
.
Okeh. Ni Brownies pertama saya. seumoq hidop x pernah buat brownies. Naseb baik la kedutannya menjadi. Kalau tak menjadi alamatnya berkedut la dahi saya. πŸ˜†πŸ˜‚
.
#brownies
#foodlover
#homecook
#bakinglover
#homemade
#cikkedut
#brownieskedut
#dessert
#instacake
#cakey
#beryls
#selbourne
#chocolate
#premiumchocolate
#purebutter
#chefyatimalek

Setelah dipotong. Memang sedap rupanya brownies ni lebih2 lagi bila buat sendiri.
.
Sebab yg pertama adalah murah. Kedua kita boleh pilih kualiti bahan.
.
Kesedapan brownies bergantung kepada kualiti coklat yg digunakan.
.
Saya guna Coklat masakan Dark choc Selbourne. Untuk serbuk koko saya gunakan Beryl's. Unsalted Butter saya gunakan Brand Lurpark. Memang very chewy gooey jadi brownies.
.
Rasa brownies macam coffee ckit tapi tak pahit. Rasa mewah. Resepi kalini adalah dari Kak Azlita Masam Manis. 😊
.
#chewygooeybrownies
#brownies
#instafood
#delicious
#yummy
#happytummy
#homecook
#homebaking
#foodlover
#dessert
#chocolate
#premiumchocolate
#purebutter
#chefyatimalek

Hah kannn. Sekali bersiaran tiga gambaq keluaq. Ni menu pagi tadi untuk Zill & Karl. Menu potluck di sekolah. Agak buntu juga mama sebab dah lama tak memasak. Ini je yg mama sempat buatkan. Simple tapi sedap. Popia pisang bersama nutella. Memandangkan anak2 saya memang hantu pisang dan nutella.. Nak buat pun mudah. Cuma perlukan kulit popia, potongan pisang dan sapuan nutella. Gulungkan dan goreng di dalam minyak panas. Mudahkan? .
.
#foodlover
#popiapisang
#menuviral
#food
#instafood
#foodporn
#breakfast
#delicious
#nutella
#sedap
#awakmakanape
#chefyatimalek

Hello Marshmallow! I'm so excited today! This is my very first karipap pusing without mom. Hee. Not so lawa. But husband said sedap tiada bandingan! 😍

#dahhabis
#chefyatimalek
#karipappusing
#food
#currypuff
#chickencurrypuff
#sedap

Pudding caramel on weekend. Why not?
PUDING KARAMEL

Puding:
5 Biji telur Gred A
1 tin Susu pekat manis (Boleh kurangkan)
1 tin Air (masukkan ke dlm Susu pekat manis Tadi)
1 sk creamy vanilla

Karamel:
5 SB gula
2 SB air .
.
CARA:
Masukkan 5sb Gula Dan 2sb air ke dalam Loyang.
.
Panaskan Sehingga gula menjadi karamel. Kuning keperangan.
.
Dalam bekas lain. Masukkan semua Bahan puding Dan kacau Sebati.
.
Masukkan bancuhan ke dalam Loyang Berisi karamel Tadi.
.
Kukus kan selama 15- 20 min.
.
Hidangkan ketika Sejuk.
.
#chefyatimalek
#notarealchef
#pudingkaramel
#food
#dessert
#kongsiresepi
#cravingsatisfied

omg omg... nape menggoda sgt awak ni 😍
.
@Regranned from @yatimalek .
.
RESEPI JAGUNG REBUS KEJU LELEH

Bahan-bahan:

Jagung 3 tongkol
Susu cair 1/2 tin
Susu pekat 2 sudu besar
Air setengah cawan
Mentega 2 sudu
Keju 1 keping
Gula dan garam secukup rasa

Cara-caranya:

1. Rebus jagung guna air biasa dalam 15 minit, kemudian keluarkan jagung dan letak dalam mangkuk.

2. Masukkan bahan-bahan di atas ke dalam kuali. Masak dalam 10 min Β atau hingga kuah pekat sedikit.

3. Seimbangkan rasa manis dan masin kuah tersebut. .
.
4. Masukkan jagung, gaul rata jagung dengan kuah. Sedia dimakan!.
.
#chefyatimalek
#jagungviral
#jagungrebuscheeseleleh
#jagung
#foodporn
#earlylunch
#brunch - #regrann

Teringin sangat makan jagung. Lunch makan jagung je. Semoga kenyang Sampai Petang. πŸ˜‹ uolls lunch hape? .
.
RESEPI JAGUNG REBUS KEJU LELEH

Bahan-bahan:

Jagung 3 tongkol
Susu cair 1/2 tin
Susu pekat 2 sudu besar
Air setengah cawan
Mentega 2 sudu
Keju 1 keping
Gula dan garam secukup rasa

Cara-caranya:

1. Rebus jagung guna air biasa dalam 15 minit, kemudian keluarkan jagung dan letak dalam mangkuk.

2. Masukkan bahan-bahan di atas ke dalam kuali. Masak dalam 10 min Β atau hingga kuah pekat sedikit.

3. Seimbangkan rasa manis dan masin kuah tersebut. .
.
4. Masukkan jagung, gaul rata jagung dengan kuah. Sedia dimakan!.
.
#chefyatimalek
#jagungviral
#jagungrebuscheeseleleh
#jagung
#foodporn
#earlylunch
#brunch

Good morning everybodeyhhh! Salah satu cara bila dah terbangun lambat tapi lapar tahap gaban. πŸ˜‹ .
.
Love this song Lagu "Sampai Hati" by @athiaharon
.
HAPPY WEEKEND! .
.
CHEEZY OMELETTE
. -------------------------------- .
.
🍴 Untuk 3 orang makan
. .
4 Biji Telur
1 biji tomato (dipotong dadu)
1 biji bawang besar (dipotong dadu)
3 SB Mayonis
Secubit garam
Mozzarella cheese
Cheddar cheese
2 SB Butter
1 SB Minyak masak
.
Pukul telur di dalam mangkuk. Masukkan tomato, bawang besar, mayonis, Dan perisakan. .
.
Panaskan pan. Api sederhana. Masukkan butter Dan minyak. Tuangkan bancuhan. Taburkan cheese. Lipat dua. Balikkan Dan Goreng Sehingga masak. Siap! SELAMAT MENCUBA! .
.
#omelette
#breakfast
#morning
#foodporn
#letsmakan
#makanmakan
#jjcm
#food
#cravingsatisfied
#quickbreakfast
#chefyatimalek
#cooking
#bestfood

I'm back! Jadi ni lah dia cucur yg di viral kan tuh.. Orang Dah lama viral. I Baru nak buat. Eh ayat cliche sangat. πŸ˜† .
.
Rasanya cucur ni Dari zaman mak-mak kita Dah ade kan. Tapi sekarang baru viral. Agaknya zaman mak-mak kita kalau Dah wujud instagram, mesti semua Dah jadi instafamous. Kan? Heheh. OK lah. SELAMAT BERHUJUNG MINGGU SEMUA! .
.
CUCUR VIRAL
---------------------
.
2 cawan air panas mendidih
2 cawan tepung
3 SB Gula
Secubit garam

Gaulkan semua Bahan guna sudu. Hati-hati panas. Bulat- bulatkan guna jari. Jika melekat basahkan Jari dengan air sedikit. Bulat kan seperti bola ping pong. Goreng Dengan api yg sederhana. Siap! .
.
.

#chefyatimalek
#foodporn
#cucurviral
#foodporn
#viralfood
#viralfoodmalaysia
#delicious
#bestfood
#breakfast
#sarapan

Salam Jumaat semua. Dah lama saya tak masuk Dapur. Harini back to reality. Jadi chef Untuk keluarga sendiri. πŸ˜‰ Happy Luncheon igers!
.
.
.
.
#masakmasak #sukamakan
#malaysianfood #awakmakanape
#instafood #tgif
#instafoodie #friday
#food #friyay #chefyatimalek
#foodporn #lunchhour
#foodvideos #happylunch
#makanmakan #luncheon
#homemade #ikanjenahak
#samballonte #asampedas

Homemade danish pastry with nutella for breakfast today. Why not? Ghupa x dak takpa janji ghasa tu adaaa. πŸ™Š Breakfast apa korang? β˜• Kami makan ni jaa.
.
.
#sarapan #awakmakanape #foodporn #foodphotography #foodphoto #food #delicious #danishpastry #nutellafilling #diaryatimalek #chefyatimalek

Bila papa ada meeting awal2 pagi. Meroyan mama masuk dapur taktau nak masak ape. Buka fridge nampak Mi & Sardin je. Lagi nak nanges mama. πŸ˜‚ bantai je lah. Tapi tapi tapi Tak sangka sedap hingga hilang ingatan dah makan berapa pinggan. Eh terangkat bakul sendiri pulak. πŸ˜…πŸ˜­ Punah lagi dayet mama..
.
Jadi disebabkan sedap. Mama simpan resepi ni di hashtag #chefyatimalek .
.
MI GORENG SARDIN
____
1 bungkus mi kuning (4-5 orang makan)
1 tin sederhana Sardin (hancurkan)
2 sb Butter
5 biji bwg merah*
5 biji bwg putih*
2 biji bwg besar*
4 sb cili boh*
2 sb kicap pekat
2 sb sos tiram/seafood
4 sb sos ABC
1 kiub pati ayam
2 biji telur
1/4 cawan air
Garam dan gula secukup rasa ( x perlu byk)

Seafood (Opsyenel) .
》Blend semua bahan yg bertanda *

1) Masukkan minyak masak dan butter ke dlm kuali. Masukkan bahan2 yg bertanda * dan tunggu hingga minyak pecah.
2) Masukkan semua jenis sos dan kicap, kiub pati ayam dan sardin. Kacau hingga sebati.
3) Masukkan 2 biji telur, mi kuning dan air. Perisakan. Gaulkan sehingga sebati dan masak.
4) Kalau nak mi basah jgn lama2. Kalau nak ala2 mamak biarkan lama sikit. SIAP! πŸ‘Œ

#migorengsardin #sardin #foodporn #food #foodphotography #foodie #instafoodie #sardine #foodnetwork #foodblogger #breakfast #jomsarap #sarapan #awakmakanape

When you don't know what to cook for "berbuka puasa" then, Let's selfie! πŸ˜†
.
#selfie #moodmemasakkelaut #imyourchef #notarealchef #chefyatimalek

Assalamualaikum igers! Dah lama Tak meroti. Bila meroti hari ni. Tinggalkan sekejap je naik bilik tidurkan Sayf, my cocoa loaf dah kena kubit dengan Qiesya, Qasha, Dan Karl!!! 😭 nampak Tak dah tinggal separuh je roti nihhh. Atas dah hilang! Hahaha. Nak gelak ke nak nangis pun mama tak tahu laa.. Menguji kesabaran di Bulan romadhonnn.. Bertabahlah mama.
.
#foodphotography #cocoaloaf #ohmykids #bertabahlah #chefyatimalek #foodblogger #food #bread #breadloaf #cocoa #vanhoutten #delicious #homemadebread

Most Popular Instagram Hashtags