[PR] Gain and Get More Likes and Followers on Instagram.

sejarahmelayu sejarahmelayu

76 posts   1413 followers   242 followings

Sejarah Bangsa Melayu  ( The History Of Malay Race) Sejarah Melayu yang disembunyikan dan digelapkan dari pandangan Dunia. "Takkan Melayu Hilang Di Dunia"-Hang Tuah

Diceritakan lagi dalam catatan China tentang Istana Chihtu yang dikatakan bahawa kesemua pintu yang terdapat pada bangunan istana adalah menghadap kearah utara. Takhta sang raja dibina tiga lapis tingginya dan setiap hari sang raja akan jubbah berwarna merah mawar dan baginda memakai pelbagai kalung dan perhiasan dari emas. Mahkotanya dihiasi dengan pelbagai bunga-bungaan yang terbuat dari emas dan bertatahkan pelbagai hiasan daripada batu-batu permata. Di sisi kanan dan kirinya ada empat orang wanita. Dikatakan juga pengawal yang terdapat di dalam balai tersebut adalah lebih dari seratus orang. Di belakang takhta tempat sang raja bersemayam pula wujud pintu gerbang yang dibina daripada lima jenis kayuan wangi yang bercampur baur dengan emas dan perak, serta dibelakang gerbang tersebut terdapat sebuah relung logam yang berbentuk seperti api yang menyala yang turut diperbuat dari emas yang berkilauan
.
.
Kesimpulannya di sini, Chi Tu ialah lambang kepada kekayaan orang Melayu suatu ketika dahulu dalam membina kerajaan. Emas adalah permaianan orang Melayu ketika itu. Bayangkanlah bagaimana bangsa Cina sendiri menceritakan kisah Chih Tu dengan penuh kekaguman, bagaimana sebuah tamadun di Tanah Melayu ketika itu yang menggunakan emas secara berleluasa.
.
.
Sayangnya, kisah seperti ini tidak langsung bahkan dikaitkan dengan Melayu pun sehinggakan orang Melayu berfikir bahawa sebelum Melaka, bangsa mereka adalah bangsa bercawat di hutan, memburu binatang laksana orang zaman batu.
#sejarah #sejarahmelayu #melayu #malaysia #chitu #kerajaan #silat #pesilat #history #ride #malay #malaysian #indonesian #kelantan

Apa yang menariknya mengenai Chi Tu kenapa kerajaan ini menjadi sangat misteri ialah ianya hanya pernah disebut di dalam rekod China, zaman Dinasti Sui, dan selepas itu, ianya seolah-olah terus lenyap dari lipatan sejarah.
Chi Tu mula dikenali oleh dunia ketika dalam catatan Dinasti Sui di mana dalam catatan tersebut mengatakan mengenai hubungan pertama yang dibuat oleh negara kota Melayu ini dengan kerajaan China Dinasti Sui pada lingkungan 581-618 Masihi. Untuk membalas serta menunjukkan rasa hormat Empayar China ketika itu, seorang utusan ataupun duta telah dihantar oleh kerajaan China ke Chi Tu. Rekod tersebut merupakan antara rekod terawal yang bercerita mengenai Chi Tu .
.
Menurut catatan China, diceritakan bahawa raja kerajaan Chihtu ini bersemayam di sebuah kota yang bernama Seng-Chih yang dimana kekayaan dan kehebatan kota ini dikatakan mempunyai tiga buah pintu gerbang, di mana setiap pintu gerbang itu luasnya dikatakan sejauh 100 langkah kaki.
.
.
Di setiap pintu gerbang dikatakan terdapat ukiran indah mengenai pari-pari yang sedang terbang, beberapa elemen agama Buddha, dan juga setiap pintu gerbang dihiaskan dengan bunga emas yang merupakan sumber kekayaan Chi Tu. Juga digantungkan sebuah loceng kecil pada setiap pintu gerbang. Diceritakan juga bagaimana kerajaan ini tidak lekang dengan emas, sebagai contoh sebuah kuil kecil yang dikelilingi dengan emas, atau hiasan utama bagi kerajaan Chi Tu ini adalah bunga emas, di mana bunga emas boleh dilihat merata-rata di sekitar istana dan negara kota.
#sejarah #sejarahmelayu #melayu #malays #malaysia #malay #silat #chitu #kelantan #asia #asian #china #silat #pesilat

CHI TU, TAMADUN EMAS MELAYU YANG HILANG DI BUMI KELANTAN.
.
.
Menurut catatan sejarah, Chi Tu dijangka wujud sejak awal abad pertama sebelum masihi, kira-kira 100 tahun sebelum Masihi. Boleh dikatakan kewujudan Chi Tu ini berdiri dalam lingkungan 100 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa A.S .
.
Bercakap mengenai Chi Tu, sebenarnya ada misteri yang besar yang masih menyelubungi kerajaan yang merupakan antara yang terawal milik bangsa Melayu. Kewujudan Chi Tu sekaligus menidakkan dakwaan mereka yang mengatakan bahawa orang Melayu asalnya daripada Sumtera dan Indonesia kerana terbukti bahawa Chi Tu lebih lama daripada mana-mana kerajaan orang Melayu di Sumatera dan Indochina (jika kita mengambil teori yang mengatakan orang Melayu asal dari Yunnan, China walaupun teori ini kemudiannya tertolak dalam bidang kajian sejarah Melayu)

#sejarah #sejarahmelayu #malaysia #chitu #kerajaan #melayu #malay #history #indonesia #kelantan #uitm #utm

Assalammualaikum dan selamat sejahtera,
Kepada sesiapa yang mempunyai info atau maklumat tentang sejarah sejarah Melayu dan ingin berkongsi boleh DM kepada admin. Taksalahkan kita berkongsi✌🏻 #sejarahMelayu #sejarah #melayu #malaysia #indonesia #silat #pesilat #bangsa

Antara senjata melayu yang digunakan dalam persilatan.
.
.
Tapi sekarang bilangan yang tahu menggunakannya cukup sedikit. Kita lebih didedahkan dengan kebaratan

#sejarah #sejarahmelayu #warisan #senjata #pesilat #persilatan #silat #melayu #malay #malaysia #indonesia #keris #kerambit #kerismelayu #bangsa

Hai melayu!
masih mendabik menjadi tuan?
sibuk mahu menjadi tuan, rupanya kerja kelas bawahan,
ditipu mentah orang atasan,
konon perjuangan ini untuk kalian!
kerja sikit, sembang kencang,
banyak rungut, sikit rancang,
siapa tegur, dituduh lancang
duduk warung, gigit kacang!
Hai melayu!
konon kau pantang dicabar,
konon kau tangkas menyambar,
tapi cuma indah khabar,
rentakmu makin lama makin hambar
kau melayu
aku pun melayu,
aku menulis bukan cemburu,
aku mahu engkau tahu,
kenapa melayu tak macam dulu..... Hai melayu!
jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,
kau cuma tahu ber gaya,
Hai melayu!
kau melaung-laung di jalan raya,
bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!
Hai melayu!
kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
bila dah kaya kau jadi puaka,
ini tandanya kau sudah derhaka!
Hai melayu!
sedarlah bangsa ku,
buka lah minda mu,
bersatulah bangsa ku,
kerana malaya bukan lagi milik mu !
aku pun melayu,
engkau pun melayu,
bodoh sombong harus di tepis,
riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,
bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,
kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa... Sajak- A.samad said

#sejarah #sejarahmelayu #silat #pesilat #malaysia #indonesia #thailand #langkasuka #bangsa #warisan #patani #selangor #kl #history #malay #melayu #pesilat #uitmshahalam #uitm #politeknik #ukm #utm

Siapa pernah tahu pasal benda ni?
PANGLIMA AWANG HITAM
(Enrique di Malacca)
(Henry the black)
.
.
Selama ini kita didendangkan dengan lagu dan irama sejarah barat yang kononnya mengiktiraf bahawa Ferdinand Magellan yang berbangsa Portugis, adalah merupakan manusia pertama dalam sejarah berjaya mengelilingi dunia ini dan membuktikan bahawa dunia ini bulat. Peristiwa ini berlaku di abad ke 14 lagi.
Kita pun melopong, menghafal dan seterusnya menelan fakta sejarah yang telah didendangkan menerusi para guru sejarah (dikenali sebagai "Tawarikh") masa itu. Kita juga tidak percaya bahawa di zaman itu 'mana ada orang Melayu yang boleh belayar beribu batu di lautan berbulan-bulan lamanya?' Memang tidak terfikir dek kepala kita masa itu ada orang Melayu boleh berbuat demikian.
.
.
Kesimpulannya banyak khazanah Melayu yang masih misteri. Rajin kita mengkaji makin banyak misteri terungkai. Kalau Bukan Bangsa Melayu sendiri yang mengkaji. Habis siapa lagi ??
#sejarah #sejarahMelayu #malay #historymalay #history #awanghitam #henrytheblack #portugal #malaysia #indonesia #champa #patani #silat #pesilat #warisan #bangsa

"Whoever is Lord of Malacca has his hand on the throat of venice"- TOM PIRES
#sejarah #sejarahmelayu #melayu #bangkit #malaysia #indonesia #kemboja #champa #malay #history #Malacca #istana #sultan #pesilat #silat

Sejarah Bangsa Melayu telah banyak diubah oleh penjajah kerana mereka mengetahui rahsia bangsa Melayu yang agung, tapi kini Bangsa kita sudah layu
Gambar diatas menunjuk kan keadaan sebenar dimana kapal milik Orang Melayu Jauh lebih Besar berbanding kapal kapal perang portugis.
#sejarah #sejarahmelayu #melayu #malaysia #indonesia #asia #brunei #malay #malays #history #silat #pesilat #bersatu

AKU AKAN TERUS MEMPERJUANGKAN HAK BANGSA MELAYU,
Biar mati anak tapi jangan mati adat!
Melayu itu indah budi pekertinya, sopan santun perwatakkannya, selagi engkau bernama Melayu, Jangan engkau mengkhianati Maruah Bangsa Melayu! Nenek moyang kita hebat hebat orangnya, kita sebagai Generasi baru harus menjaha tradisi Melayu agar generasi akan datang akan mengerti siapa itu Melayu!! "TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA" - Hang Tuah
#sejarah #sejarahmelayu #malaysia #indonesia #nusantara #johor #selangor #alammelayu #warisan #bangsa #melayu #islam #muslim #asian #asia #Bn #pas #uitm #politeknik

Aku seorang Melayu,
Aku bangga aku seorang Melayu,
Kerana nenek moyangku seorang Pahlawan,
Darah pendekar mengalir dalam tubuhku,
Aku bangga aku seorang Melayu,
Kerana Islam dan Melayu berjalan seiring,
Tiada berpisah hingga akhirnya!
#sejarah #sejarahmelayu #melayu #fatani #pattani #malaysia #queenoflangkasuka #malaysia #thailand #indonesia #brunei #pahlawan #duniamelayu #novel #fakta #silat #pesilat

Most Popular Instagram Hashtags