samaneh_glz samaneh_glz

426 posts   1,907 followers   903 followings

سماتوریست برگزار میکند : گیلانگردی ایرانگردی ورودی رزرو اقامتگاه بومگردی Tour Lider photographer📸 کارشناس تولید و محتوا ⬇️ به اینستاگرام سر بزنید

۹۸.۱.۷

شبستر یکی از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان شبستر است. این شهر در 65 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده‌است. شبستر به دلیل همجواری با تبریز دومین شهرستان صنعتی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود
#نون_محلی #شبستر

#موبایل_گرافی#تهران#نمایشگاه_بین_المللی_تهران#کهکولیه_وبويراحمد#نون_محلی
________________

#داستان سفر
#سفرنامه
من و مهسا دوست عزیز و همکارم اولین سفر کوله ای ما از اونجا شروع شد که یهو تصمیم گرفتین با هم بریم نمایشگاه گردشگری رفتن از اونجا شروع شد که ساعت ۱۲ شب بلیط داشتیم به سمت تهران و با دوستمم قرار داشتیم سر پل توتکابن خلاصه همدیگرو دیدیم راهمون به سمت تهران ادامه پیدا کرد که حدودای ساعت ۵ صبح رسیدیم ترمینال آرزانتین بعد اسنپ گرفتیم رفتیم سمت نمایشگاه بین المللی ولی خیلی زود رسیدیم خلاصه ی خورده دور زدیم دیدیم هوا به قدری سرد نمیشه بیرون موند رفتیم به مسئول حفاظت گفتیم اول نمیخواست بعد دیدیم ی اقا گفت ما همشهری هستیم میتونین برین داخل بشینین گرم بشین برای اردبیل بود تا ساعت ۷ نشستیم بعد ی اقا دیگه که حفاظت بود شیفتش تموم شد مجبور شدیم بریم بیرون رفتیم جلوتر به ی نگهبانی گفتیم ی جا نیست ما بشینیم تا نمایشگاه باز بشه مارو برد تو دکه بعد نیم ساعت دوباره گفتن برین اون سمت ی جا داره اونجا صندلی هست گرم هست بشینین خلاصه نشستیم تا ساعت شد ۸:۳۰ کم کم نمایشگاه رو باز کردن رفتیم داخل نمایشگاه و بازدید ها شروع شد
#ولی واقعا این سوال برام پیش اومد چرا اینقدر اقامتگاه؟
حدودای ساعت ۵ میخواستیم بریم خیابان سی تیر یهو سیل گرفت مجبور شدیم که نتونیم بریم و رفتیم خونه مادربزرگ دوستم که خیلی مهربون بود و شام درست کرد خوردیم و تا شد ساعت یک ربع به ۱۲ مارو بردن سمت ترمینال و موندیم تا ماشین بیاد و سوار ماشین شدیم به سمت رشت حرکت کردیم
این بود داستان نمایشگاه و نشد جاهای دیدنی تهران ببینیم
و ادامه داستان ...

#سی_و_سه_پل#اصفهان#پر_آب#زایندرود#۹۷.۱۱.۱۹
___________________________
از پل‌های تاریخی عصر صفوی در اصفهان

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله‌وردی‌خان اوندیلادزه بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده‌است. اندیشهٔ بنای سی‌وسه‌پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله‌وردی‌خان در این جشن که در ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌شد مردم با پاشیدن آب و گلاب روی یک‌دیگر در این مراسم شرکت می‌کرده‌اند.

سیاه‌ چادر نوعی چادر است که از موی بز سیاه و توسط زنان عشایر بافته می شود. عشایر در ییلاق و قشلاق مکانهای معینی برای اقامت دارند که معمولاً در زیر این سیاه چادر ها زندگی و استراحت می کنند. سیاه چادر ها همواره از موی بز بافته می شوند و این به چند دلیل مهم است. اول آنکه موی بز خاصیت بسیار مطلوبی برای حفظ آب در مواقع بارندگی دارد و معمولاً آب باران از جداره آن عبور نمی کند. دوم آنکه موی بز در دسترس و ارزان تهیه می شود.
هر خانواده معمولاً ۲۰ الی ۵۰ رأس بز دارد که از موی بزها برای تهیه سیاه چادر استفاده می کنند. سومین خاصیت موی بز سبک بودن آن است و نسبت به چادره های برزنتی جمع آوری و حمل آن راحت تر است. در تابستان در روزهای آفتابی، استراحت کردن در زیر این سیاه چادر ها لذت بخش است.

نام مسکن عشایر آلاچیق است که از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش بالایی چادر (سقف آن) سیاه‌چادر نام دارد و از موی بز بافته می‌شود. بخش دیگر دیواره جانبی است که چیق (یا چیت) نام دارد و از ترکیب نی و موی بز ساخته می‌شود.

#lorestan

اولین سفر هیچ هایک
روز اول
اردیبهشت ماه
شنبه ۹۷.۲.۱۵ ساعت ۲:۱۵حرکت با اتوبوس سیروسفر
وقتی مسافرت میری تازه متوجه میشی چه چیزایی نیازه که با خودت ببری مثل پایه دوربین کوله مناسب سفرهای چند روزه،تو مسیر قزوین ۲۰ دقیقه توقف بعد حرکت
به سمت تهران و ساعت 8 به ازادی رسیدیم
سفر به سمت ایلام حرکت ساعت ۸:۴۵ تو مسیر ی اتوبوس معمولی سوار شدیم تو ماشین بقل راننده چند تا عروسک شبیه امام زاده کنار هم نشسته بودن برامون عجیب بود چه معنی میده
ساعت ۶ رسیدیم ایلام اومدیم تو ترمینال برای استراحت و دستشویی بعد رفتیم حلیم خوردیم شبیه فرنی بود خیلی شیرین بعد رفتیم سمت تنگه ارغوان ولی گفتن برای شب مانی مناسب نیست و خطرناکه دیگه منصرف شدیم و الان داریم میریم سمت گچان ناگفته نماند ی اقا مهربون مارو مجانی برد الان سمت گچان میریم هر چی میریم چشمه نمیبینیم و انتن نداریم فعلا اینجا نشستیم هر چی کوهنوردی میکنیم چشمه نداره دیگه مجور شدیم ی جا بشینیم و استراحت کنیم ولی مصطفی اومد دنبالمون رفتیم به محل مورد نظر البته با فاصله ۲۰۰ متر تا چشم الان میخوایم ناهار بخوریم ساعت حدود ۱:۳۰ بعد ی خورده استراحت قرار بود تو این منطقه شب بمونیم کمپ کنیم که گفتن خرس داره بدون تفنگ نمیشه بلاخره تصمیم گرفتیم استراحت کنیم برگردیم پایین البته اینم بگم باد اینقدر شدید که تورو با خودت میبره و خیلی سرده منم دندون شروع به درد گرفت مجبور شدم شیاف بزارم البته قرص خوردم ولی اصلا اثر نداره
دوبار مسیر ۵ ساعت کوهنوردی باید برگردیم پایین ساعت بیست به پنج حرکت کردیم به سمت پایین ی اقایی تو مسیر بود مارو به خونش دعوت کرد اقای بی مانند الان تو خونش هستیم شب اینجا میمونیم حموم و استراحت و بعدم شام
خداییش سبک شدیم
ساعت ۷ صبحونه خوردیم جلوی خیابون رسیدیم ی اقا با پژو برامون نگاه داشت گقت کجا میرین بعد خلاصه مارو برد سمت تنگه رازیانه نیم ساعت موندیم رفتیم سمتش عکاسی کردیم بعد رفتیم ی قسمت دیگه اطرافش کلی عکس گرفتیم الان چادر زدیم و الان که ساعت ۱۲:۴۳ دقیقه مهسا در حال سرخ کردن سیب زمینی و منم داخل چادر دراز کشیدم دندون درد امونمو برید فعلا در حال استراحتم تا اروم بشم رفتیم سمت دره و تنگه رازیانه چون مسیرش خیلی طولانی داخلش اب بود بعد رفتیم تا زانو تو اب ی مسیری طی کردیم بعد برگشتیم به محل کمپ الان داریم میریم سمت شهر ایلام دیگه امروز نرسیدیم بریم تنگه کافری الان میخوایم هیچ هایک کنیم بریم بگیردیم بعد هاست خوب پیدا کردیم امشب اینجا موندیم صبح بیدار شدیم صبحونه خوردیم الان اینجا هوا بارونی و تو ترمینال نشستیم