rozisangdewi rozisangdewi

11,780 posts   321,341 followers   339 followings

Rozi Abdul Razak  Resipi Sangdewi, Giant,Taman Connaught, Cheras. Sambal Hitam 0149684715 Halimah SNP: Tel: 0391019555, ctnurhalizaproductions@gmail.com.

Hari ini saya dah mula dah rasa demam dan selsema, jadinya teringin makan badak berendam. Tengok bahan-bahan utama cukup walaupun tak ada daun pandan. Saya pun buat, ini cara kukus ya, ada orang buat badak berendam, rebus dulu bebola kuih tu dan masak kuah santannya secara berasingan. Saya buat ini cara paling senang dan mudah jika anda nak buat. Walaupun saya suka badak berendam berinti kelapa tetapi hari ini saya hanya menggunakan gula kabung.
.
RESIPI BADAK BERENDAM
.
Bancuh beras pulut bersama air dengan sedikit garam. Jika ada daun pandan, boleh gunakan air daun pandan. Adun sehingga tepung tak melekat (atau tidak lembik). Saya guna saja beras pulut yang ada, tak kira jenama. Jika cap gajah pun sedap! 👍👍
.
Gula kabung dipotong kecil atau dadu. (Jika menggunakan inti kelapa juga ok).
.
Ambil tepung yang diadun, masukkan gula kabung dan bentukkan bebola (bulat). Masukkan dan susun ke dalam bekas.
.
Kukus adunan ini dan sementara itu bancuh santan pekat dengan sedikit air, tambahkan sedikit garam dan sedikit tepung beras. Kacau rata, masukkan ke dalam adunan tepung yang dikukus tadi dan biarkan sehingga masak. (Jika nak masukkan sedikit gula pun boleh juga). Jika ada daun pandan, masukkan daun pandan untuk aroma dan rasa yang lebih sedap.
.
Selamat mencuba. #resipisangdewi #badakberendamresipisangdewi

Oleh kerana hari ini saya masak ayam tiram serai dan ada masa sikit nak buat video, saya kongsikan sekali lagi. Resipi ini pernah saya kongsi juga sebelum ini.
.

RESIPI AYAM TIRAM SERAI

Bahan-bahan
Ayam ( Digoreng)
Bawang besar/putih/sedikit halia dikisar
5 batang serai dititik
Sos tiram
Kicap Manis
Kicap Pekat
Air
Hirisan bawang besar/cili besar merah
Madu (Boleh digaul di akhir masakan jika anda suka)
Cara-caranya: Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan pula serai yang dititik. Masukkan sos tiram, kicap manis dan kicap pekat. Saya tak gunakan garam sebab ayam yang digoreng juga sudah bergaram dan kicap juga sudah masin. Kacau rata dan kemudian masukkan ayam yang digoreng tadi, kecilkan api dapur. Biarkan ayam dan kuah sebati. Masukkan hirisan bawang besar dan cili merah. Gaul rata. Jika anda mahu meletakkan sedikit madu juga boleh dan gaul rata juga. Dah siap!! Selamat mencuba ya. #resipisangdewi #ayamtiramserairesipisangdewi

@ctdk di acara WESG atau Permainan Sukan Elektronik Dunia pagi ini.

Repost from @ctdk using @RepostRegramApp - WOW!! Promosi pre order barangan tahan lekat VANTAGE edisi istimewa DATO' SRI SITI NURHALIZA bermula 10/12/18 sehingga 23/12/18
.
Dapatkan edisi istimewa ini, anda berpeluang berjumpa dengan DS Siti Nurhaliza secara LIVE di GO SHOP
.
Hadiah ekslusif menanti anda!
.
#Dato’ Sri Siti Nurhaliza with Vantage
#Exclusive di Go Shop
#Pre Order now www.goshop.com.my
# Bila Siti memasak, Vantage sentiasa ada. Baru lah ada Gaya.

Lama tak pos video menu di #restoranresipisangdewi.
.
Menu hari ini di #restoranresipisangdewi hari ini. Resipi Sangdewi, 3a, Bangunan CMC (Giant), Taman Connaught, Cheras. Isnin-Sabtu. Ahad cuti. 930am-7pm. HP: 019 945 2525 ( Bob) dan Halimah ( 60 14 9684 715) utk pertanyaan atau pesanan sambal hitam/restoran.Facebook: Restoran Resipi Sangdewi . Waze: Resipi Sangdewi #restoranresipisangdewi #sambalhitamresipisangdewi

Semula-Rozisangdewi. 14.12.18 #rozisangdewi

#SitiNurhalizaOnTour. Repost from @azharissue on Instagram: “2019 ❤️❤️❤️
.
📷 @rendharais” using @RepostRegramApp - 2019 ❤️❤️❤️
.
📷 @rendharais

Corat coret hari ini, photoshoot, shooting dan makan. Keluarga besar persiapan untuk #SitiNurhalizaOnTour. Sikit je lagi akan diumumkan, kepada Sitizoners yang menanti, minggu depan ni ya. 👍👍

Selesai persembahan malam ini. @epie_temerloh @qudynofficial

Aafiyah, dulu kalau orang yang kenal Mak Rozi, jumpa kat mana-mana, akan tanya, mana @ctdk (ibu Aafiyah) tapikan, sekarang ni, orang akan tanya, mana Aafiyah, Aafiyah sihat?.
.
Itu penangan Aafiyah dah jatuhkan ranking ibu Aafiyah tau..hahahaha.
.
Siapa pun kita, tak kisahkan Aafiyah, janji kita boleh jadi insan yang disenangi, dihormati kerana lisan yang baik, pekerti yang terpuji, menghormati, pandai menjaga diri serta membahagiakan ibubapa, juga menyumbangkan sesuatu yang baik kepada agama, bangsa dan negara. Pesanan khidmat masyarakat dari Mak Rozi yang sangat annoying ni. 😛😛😛

Terima kasih di atas sokongan semua terhadap lagu Anta Permana yang mula dilancarkan sejak September lalu.
Terima kasih di atas dukungan yang tak pernah putus ini, peminat, pendengar, radio, tv, media dan semua yang bersama-sama @ctdk selama ini. #AntaPermana
.
Kedudukan terkini Lagu Anta Permana - @ctdk setakat 09Dis2018:
1.Juara di Carta 40 Era
2.Juara di Carta Top 40 Suria
3. Juara di Carta Hits Terlaris Perak FM
4. Juara di Carta Mega Manis
5. Juara di Carta Ria Singapore
6. Naib Juara di Carta Top 40 Hot
7. Naib Juara di Carta KLFM
8. No.3 di Carta Mutiara FM
9. No.5 di Carta Cats FM
10. No.7 di Carta Ganu FM

Kedudukan lagu Album Simetrisiti di Carta Radio
1.No. 6 di Carta Radio KLFM - Segala Perasaan.

Most Popular Instagram Hashtags