fatimahghazali17 fatimahghazali17

310 posts   943 followers   450 followings

فاطمه غزالي🌼🌹  Myhumblekitchen🏡 # just sharing ideas about cooking🍲🍛🍝🍴🍯🍃☕

Selamat Menjamu Selera😗😗.
.
Menu Masak lemak cili padi daging salai campur pucuk pegaga + kacang botol goreng udang kering + ulam2.
.
Musim Buah kayu banyak lah jugak petainya. Saja nak share jenis petai, kot2 ada yang belum tahu. Saya pon baru tahu😀. Sebelum ni main hentam je beli. Rupanya ada 2 jenis petai. Satu petai papan ( isinya/matanya besar2), org kata baunya jahat😂 (agak kuat baunya)😅😅. Kedua petai padi ( isinya takde lah besar sgt, kiut2 gitu dan rapat2) yang ni baunya tak lah sekuat bau seperti petai papan. Nanti tanya lah tukang jual tu. Petai padi ke petai papan. Bagi saya lah, org lain saya tak tahu, pernah makan kedua2 jenis petai dan saya suka petai padi😘😘.
Itu ajelah cerita mengenai petai😆😆. .
.
#homemade#homecooking#lunch
#happysunday#foodie#instafood
#masaklemakcilipadi#dagingsalai
#carasaya#alhamdulillah

Salam Jumaat 😗😗
Baru nak sarapan.
Saya suka mkn mee goreng pedas diperah limau sikit dan makan dengan keropok lekor😋😋, so yummy😍😍.
.
.
#homemade#homecooking#sarapan
#meegorengbasah#foodie#instafood
#delicious#alhamdulillah

Assalamualaikum & Selamat Pagi.
Maaf lambat share resepi Keropok Lekor Homemade.
Saya belajar buat keropok ngan arwah ayah. Satu ketika dulu arwah selalu buat keropok sendiri untuk buat jualan di kedai keluarga kat tepian pantai😊. Gitu lah citernya serba sedikit. Jadi bila dok kl ni, nak dapatkan keropok yg sedap susah sgt. Semuanya keropok tepung ubi. Dah sejuk nak tariknya alahai, kalau gigi palesu mau terpelanting seribu batu😆😆. Jadi rajin2kan diri buat sendiri. Mari kita layan resepi kat bawah👇

Resepi Keropok Lekor Homemade
(Cara saya):- 1 kg ikan sardin @ selayang - bersihkan dan buang tulang. Isi je kita nak. Blender isi ikan jangan tambah air. Masukkan isi ikan yg dah diblender dalam bekas yg senang nak uli nanti.
4 Cawan tepung ubi kayu
* 2@ 3 ketul ais
1 sudu teh garam
1 sudu teh kiub ikan bilis ( jika anda guna ajinomoto boleh tukar ngan kiub bilis)

Cara2:- Campurkan semua bahan dalam bekas isi ikan tadi kecuali ais ketul. Gaul2 sekejap baru masukkan 3 ketul ais. Gaul lagi ( guna tangan tau baru sebati bahan2 tu & gaul ala 2 nak buat doh roti). Bila agak2 doh tu dah sebati dan boleh gentel kira ok la tu. Jika doh agak lembik sgt boleh tambah sikit2 tepung ubi mengikut kesesuaian. Tp jgn lebih2 nanti keropok banyak tepung pulak. Tak jadi lah keropok ikan, jadi keropok tepung ubi pulak😅. Doh dah ok, boleh bentuk2 kan panjang 2 (seperti dlm gambar). Masa nak bentuk2 tu taburkan sikit tepung ubi supaya tak melekat.
Untuk merebus keropok:- Guna lah periuk yang bersesuaian untuk masukkan keropok tu nanti. ( saya bentuk panjang yang montok2 sebab muat2 dengan periuk yg saya ada) faham ke?
Masak air biar mendidih dulu baru masukkan keropok. Macam nak buat onde2 tu sama je cara nak rebus keropok. Cuma keropok biar lama sikit dalam 30 minit -40 minit. Baru angkat dan toskan. Dah sejuk sapukan keropok dengan minyak masak supaya nampak berkilat gitu.

Senang kan?? Selamat mencuba.

Biarlah rupa tak menawan😅😅.
Asalkan rasa tu buat ku tertawan.
Ewah😀.
Nanti saya update resepi ye. Kot la ada nak merasa keropok lekor buat sendiri yang bebas kenyal gitu. .
.
.
.
#homemade#homecooking#keropoklekor
#foodie#instafood#kelantanfood
#alhamdulillah

Salam jumaat dan happy lunch uols😗😗
.
.
.
.
#happylunch#homecooking
#foodie#sambalpedas#feveretkita
#instafood#asiantaste#malaysianfood
#alhamdulillah

Resepi sambal pedas cara saya:

Untuk Ayam boleh, ikan boleh, udang pon boleh- kena goreng letak garam kunyit dan goreng hingga masak dulu - ketepi ■ bawang besar potong dadu
■ cili merah - tumbuk kasar
■ cili padi -( suka pedas boleh letak lebih )- tumbuk kasar juga
■ Sos tiram
■ Sos cili
Garam/gula/kuib ikan bilis - jika perlu ~ tumis semua bahan hingga wangi dan pecah minyak, baru masuk sos tiram dan cili. Suaikan rasa. Boleh tutup api
(Saya tak letak air) jika nak letak pon boleh.
Siap.

Most Popular Instagram Hashtags